Zakończyłeś działalność biznesową. Pozostało jeszcze rozliczenie podatku dochodowego – jak je prawidłowo wykonać?
Stało się, zamknąłeś działalność gospodarczą. Decyzja o zakończeniu biznesu wiąże się z wieloma obowiązkami. Jednym z nich jest rozliczenie podatku dochodowego.
Jak prawidłowo rozliczyć się z fiskusem?
Spis Treści
Rozliczenie podatku dochodowego
Rozliczenie podatku należy, bez wątpienia, do najważniejszych czynności związanych z finalizacją działalności firmy.
Dlatego musisz sporządzić wykaz składników majątku swojej firmy oraz zrobić spis z natury na dzień zamknięcia działalności.
Musisz przy tym pamiętać, że spis z natury robisz tylko wtedy, jeśli prowadziłeś podatkową księgę przychodów i rozchodów (PKPiR) lub opłacasz podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Podatek dochodowy – wykaz składników majątku firmy
Wykaz powinien zawierać m.in.:
- nazwę składnika majątku,
- datę nabycia składnika majątku,
- kwotę wydatków, jakie poniosłeś na nabycie składnika majątku oraz kwotę wydatków jaką poniosłeś na nabycie składnika majątku zaliczoną do kosztów uzyskania przychodów,
- wartość nabywczą.
Jeśli masz na stanie firmy towary, które nie są twoją własnością, to też umieszczasz je w wykazie. Ich wycena nie jest potrzebna. Napisz do kogo należą.
Składników majątku z wykazu nie uwzględniasz przy ustalaniu dochodu na dzień zamknięcia działalności – nie podlegają opodatkowaniu na ten dzień.
Podatek zapłacisz po ich sprzedaży – jeśli dojdzie do niej w ciągu 6 lat po zamknięciu biznesu.
Wykaz należy przechowywać przez pięć lat na wypadek kontroli skarbówki.
Spis z natury
Taki spis musisz zrobić jeśli prowadzisz podatkową księgę przychodów i rozchodów (PKPiR)/opłacasz podatek w formie ryczałtu.
Spis nazywany jest też remanentem likwidacyjnym. Wykonujesz go na dzień likwidacji firmy.
Pamiętaj, że z obowiązku zrobienia spisu wyłączeni są przedsiębiorcy prowadzący księgi rachunkowe i opodatkowani w formie karty podatkowej.
W spisie umieszczasz pozostałe w firmie:
- towary handlowe,
- materiały (surowce) podstawowe i pomocnicze,
- półwyroby,
- produkcję w toku,
- wyroby gotowe, braki i odpady,
- wyposażenie – o ile płacisz zryczałtowany podatek dochodowy.
Uwaga! Jesteś opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych? Dodaj do spisu rzeczowe składniki majątku związane z wykonywaną działalnością, niebędące środkami trwałymi, zaliczane do wyposażenia.
Nie ma obowiązku składania sporządzonego spisu do urzędu skarbowego.
Podatek za ostatni miesiąc prowadzenia działalności gospodarczej
Podatek za ostatni miesiąc prowadzonej działalności zapłać:
- na dotychczasowych zasadach – gdy jesteś opodatkowany według skali podatkowej, podatkiem liniowym lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych,
- w wysokości 1/30 miesięcznej należności za każdy dzień za okres do dnia zaprzestania działalności – w przypadku gdy jesteś opodatkowany na zasadach karty podatkowej.
Podatek dochodowy od majątku firmy
W przypadku likwidacji działalności gospodarczej, majątek, który należał do firmy, staje się majątkiem prywatnym osoby prowadzącej działalność.
Czy musisz płacić podatek dochodowy?
Nie, chyba, że sprzedasz go w ciągu 6 lat od pierwszego dnia miesiąca, po miesiącu, w którym przestałeś prowadzić działalność gospodarczą.
Źródło: biznes.gov.pl