Pierwsze wrażenie, jakie zrobi twój sklep internetowy, ma kolosalne znaczenie. Przełoży się na m.in. na wysokość sprzedaży i całe doświadczenie klientów.
Pierwsze wrażenie jest niezwykle ważne, więc jeśli działasz na rynku e-commerce, skup się na tym jak klienci odbierają twoją markę.
Szczegółowe informacje znajdujemy w serwisie Newneuromarketing.com.
Spis Treści
Pierwsze wrażenie w internetowym biznesie
Pozostawienie niezapomnianego pierwszego wrażenia jest istotne nie tylko dla ludzi.
Jest to również bardzo ważne dla internetowych marek detalicznych. W rzeczywistości pozostawienie pozytywnego pierwszego wrażenia zwiększa sprzedaż, poprawia doświadczenia związane z marką i zachęci do powrotu do sklepu – podkreśla Eva van Kessel z Newneuromarketing.com.
Autorka przypomina, że zamiast skupiać się wyłącznie na funkcjonalnych aspektach opakowania produktu, warto pomyśleć o jego wpływie poznawczym, behawioralnym, sensorycznym i afektywnym na klienta.
To praca domowa do odrobienia przez właściciela każdego sklepu online.
E-commerce – dostawa produktu
Według autorki najlepszym momentem, żeby zaimponować klientowi jest moment kiedy fizycznie otrzyma produkt zakupiony online.
To pierwsze chwila namacalnego kontaktu z rzeczą z twojego sklepu.
Opakowanie produktu jest pierwszą rzeczą, którą postrzegają klienci i pierwszą rzeczą, którą klienci kojarzą z marką. Przemyślane opakowanie produktu to klucz do zrobienia dobrego pierwszego wrażenia – stwierdza Kessel.
W praktyce oznacza to takie zaprojektowanie opakowania żeby pozytywnie stymulowało cztery wymiary doświadczenia marki: poznawczy, afektywny, behawioralny i sensoryczny.
Opakowanie produktu powinno być zaprojektowane tak aby klient:
- nie mógł się od niego oderwać,
- odbierał zapachy, dźwięki, a nawet smaki tak, żeby go zaskoczyły i sprawiały przyjemność,
- zaciekawiony był marką i informacją podaną na produkcie.
Jak zrobić pierwsze wrażenie produktem
Stworzenie dobrze zaprojektowanego opakowania wysyłkowego, jak opisano powyżej, może kosztować trochę krwi, potu, łez i pieniędzy. Ale korzyści, które się z tym wiążą, są tego warte – zapewnia Kessel.
Dlaczego? Oto argumenty:
- kupujący online są bardziej skłonni zatrzymać dostarczony produkt, jeśli rozpakowanie daje im pozytywne odczucia, np. przyjemność,
- użycie kolorowego opakowania i dołączenie drobnego upominku sprawi, że zwrot towaru będzie psychologicznie trudniejszy,
- świetnie opakowanie ułatwi przełknięcie wyższej ceny produktu (szczególnie jeśli nie ma porównania) – konsumenci zakładają, że lepsze opakowanie oznacza wyższą jakość, a tym samym towar może być droższy.
Najciekawsze, że nie zawsze trzeba dużych nakładów finansowych, żeby osiągnąć cel. Oryginalne, piękne, zaskakując opakowanie wymaga po prostu kreatywności.
Kessel daje przykład marki Who Gives A Crap, która sprzedaje przetworzone rolki papieru toaletowego. Robi to za pomocą nadającego się do recyklingu kartonowego pudełka z napisem „Wierzymy w życie pozagrobowe”.
Dobre pierwsze wrażenie – sklep firmowy i sklep masowy
Przemyśl czy jesteś bardziej sklepem firmowym (butikiem) czy sklepem dla masowego odbiorcy.
Badania pokazują, że ludzie są bardziej skłonni myśleć, że lepsza paczka została wysłana ze sklepu firmowego w porównaniu ze standardową paczką – zauważa Kessel. Konsumenci oczekują, że „nie-sieciówki” będą bardziej inwestowały w dobrze przemyślane opakowania. Nie oczekują tego od sprzedawców masowych.
Pamiętaj, że luksusowe opakowanie dostawy sygnalizuje wyższą jakość tylko wtedy, gdy produkt nie ma istotnej ceny referencyjnej. Jeśli klienci wiedzą, że cena referencyjna jest niska, luksusowe opakowanie nie zwiększy postrzeganej wartości produktu.
Łatwo też domyślić się, że marnej jakości produkt w luksusowym opakowaniu może przynieść fatalny efekt.
Jeśli jakość produktu nie odpowiada jakości w opakowaniu, może to spowodować niezadowolenie z produktu – podkreśla Kessel.