zwrot towaru
unsplash.com

Zwrot towaru zakupionego przez internet – jakich zasad powinieneś przestrzegać handlując online.

Zwrot towaru zakupionego przez internet jest coraz częstszym zjawiskiem. Powód? Handel przenosi się do sieci. Tak było jeszcze przed epidemią COVID-19, a sytuacja związania z zagrożeniem koronawirusem tylko wzmocni ten trend.

Zakupy online podbijają serca (i portfele) Polaków. Dwa lata temu w sklepach www kupowało 56 proc. badanych osób, a w 2019 już 62 proc. badanych (raport Gemiusa dla E-Commerce Polska).

zwrot towaru bez paragonu
unsplash.com

Zwrot towaru zakupionego przez internet

Jeśli sprzedajesz w sklepie stacjonarnym, to nie musisz przyjąć zwrotu. Prawo nie nakłada na ciebie takiego obowiązku. Wszystko zależy od twojej polityki sprzedażowej.

Możesz naturalnie zapisać w regulaminie, że przyjmujesz zwroty np. w ciągu 21 dni i po okazaniu paragonu. To zależy tylko od twojej dobrej woli.

Uwaga! Sytuacja zmienia się, jeśli sprzedałeś wadliwy towar. Wtedy klient może go zareklamować na zasadach rękojmi. Twoim obowiązkiem jest rozpatrzenie takiej reklamacji.

Zwrot towaru zakupionego przez internet

Przepisy dają za to mocną ochronę osobom kupującym poza siedzibą sklepu (np. na pokazach lub na targu) lub na odległość czyli w internecie.

Konsument ma prawo zwrócić sprzedawcy przedmiot kupiony online. Co więcej, nie musi podawać powodu odstąpienia od umowy. Ma na to 14 dni kalendarzowych od poinformowanie o odstąpieniu od umowyTyle samo dni ma na odesłanie przedmiotu. Robi to na własny koszt.

Co dalej?

Sprzedawca ma obowiązek niezwłocznie – nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy – zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy.

Jako sprzedawca możesz zwrócić koszty tylko koszty najtańszego, zwykłego sposobu przesyłki dostępnego w twojej ofercie.

O czym trzeba jeszcze pamiętać?

Zwracając kupiony towar nie ma obowiązku dołączyć rachunku czy paragonu.

Jeśli nie poinformujesz klienta o prawie do odstąpienia od umowy, to będzie mógł zwrócić towar w ciągu 12 miesięcy.

Pamiętaj, że czasem będziesz musiał sam odebrać towar od klienta. Tak będzie jeśli zawarliście umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, towar dostarczono kupującemu do jego miejsca zamieszkania oraz charakter rzeczy nie pozwala odesłać go do przedsiębiorcy w zwykły sposób za pomocą poczty – chodzi przede wszystkim o przedmioty o dużym gabarycie lub trudne do zdemontowania.

zwrot towaru w sklepie
unsplash.com

Kiedy prawo do zwrotu nie obowiązuje

Jednak prawo do odstąpienia od umowy nie zawsze obowiązuje. W przypadku niektórych produktów jest ono ograniczone.

Prawo konsumenckie wymienia sytuacje, kiedy m.in.:

  • cena lub wynagrodzenie zależy od wahań na rynku finansowym, na które sprzedający nie ma wpływu (np. uczestniczenie w giełdach walutowych),
  • przedmiotem świadczenia jest towar wyprodukowany według specyfikacji konsumenta lub służący zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb,
  • przedmiotem świadczenia jest towar, który szybko się psuje, np. jedzenie,
  • transakcja dotyczyła towaru dostarczanego w zapieczętowanym opakowaniu, niemożliwego do zwrócenia po jego otwarciu – ze względu na ochronę zdrowia lub higienę
  • przedmiotem świadczenia są nagrania dźwiękowe lub wizualne albo programy komputerowe dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu – dobrym przykładem są nowe, fabrycznie zamknięte gry.

Zwrot towaru kupionego w sieci – działalność nierejestrowana

Coraz więcej osób testuje swoje biznesowe pomysły i zdolności korzystając z działalności nierejestrowanej.

Nie musisz zakładać działalności gospodarczej, nie płacisz ZUS, nie martwisz się skomplikowaną księgowością.

Są oczywiście ograniczenia. M.in. twoje dochody z takiej działalności nierejestrowej nie mogą przekroczyć 1300 zł miesięcznie (w 2020 roku). Jednak nadal to świetny sposób na biznes na próbę.

I tutaj pojawia się kwestia praw konsumenta. Choć nie masz zarejestrowanej działalności gospodarczej (nie widniejesz w rejestrze CEIDG), to musisz przestrzegać praw konsumenckich.

Klienta nie interesuje forma twojej działalności. Jeśli kupił od ciebie jakiś przedmiot za pośrednictwem internetu, to ma prawo zwrócić go w ciągu 14 dni bez podania powodu.

Podobnie z innymi zapisami chroniącymi kupujących. Warto o tym pamiętać, żeby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji.