e-commerce w Polsce
unsplash.com

Rynek e-commerce w Polsce zmienia się – coraz większą rolę w internetowych zakupach pełnią urządzenia mobilne. Zobacz jak wygląda przyszłość zakupów online.

Coraz więcej osób przegląda internet korzystając przede wszystkim ze smartfonów. Trudno się zatem dziwić, że chętniej kupujemy używając telefonów komórkowych.

Zajrzymy do świeżego raportu „E-commerce w Polsce” w 2020 roku przygotowanego przez firmę Gemius.

Na czym zależy użytkownikom smartfonów, którzy kupuję w sieci – oprócz braku niewygodnych formularzy w sklepach online oraz łatwiejszym dostępem do płatności?

zakupy online
unsplash.com

Rynek e-commerce w Polsce

Z raportu wynika, że królem wciąż jest komputer przenośny (laptop). To nadal najpopularniejsze urządzenie wykorzystywane przez respondentów do zakupów online.

Kolejne miejsca zajmuje telefon komórkowy/smartfon oraz komputer stacjonarny.

Jednak sytuacja wygląda inaczej w przypadku najmłodszych użytkowników internetu. Wśród osób w wieku 15-24 lat, to smartfon jest głównym narzędziem.

Widać zatem dużą różnicę w stosunku do najstarszej grupy badanych, w której telefony są wykorzystywane rzadziej.

Które urządzenia są najczęściej wykorzystywane podczas zakupów w sieci? Oto szczegóły:

  • laptop – 80 proc.,
  • smartfon – 69 proc.,
  • komputer stacjonarny – 50 proc.,
  • tablet – 24 proc.,
  • czytnik e-booków – 1 proc.

Rynek e-commerce w Polsce – zakupy mobilne

Wykorzystaniu smartfonów sprzyja coraz lepiej skonstruowane – responsywne – witryny.

Zmniejszył się odsetek osób, które podczas zakupów online na urządzeniach mobilnych napotkały na jakieś trudności. Choć nadal 80 proc. badanych, którzy kiedykolwiek robili zakupy online za pomocą urządzeń mobilnych, napotkało jakieś trudności.

Na co narzekają badani internauci?

Najczęściej wymienianymi problemami są niewygodne formularze – to irytuje 45 proc. badanych oraz niedostosowanie stron zakupowych do urządzeń mobilnych.

Osoby do 24 roku życia częściej wymieniały brak aplikacji mobilnej oraz niewygodny sposób płatności.

Osobom po 50 roku życie przeszkadzały natomiast zbyt małe litery.

Młodzi ludzie – oprócz braku aplikacji mobilnej – częściej niż inne grupy wiekowe wskazują na niewygodny sposób płatności.

Wraz z wykształceniem badanych rośnie odsetek problemów związanych z wygodą użytkowania urządzeń mobilnych w procesie zakupowym.

Co ciekawe, to mężczyźni częściej zgłaszali kłopoty związane z brakiem aplikacji mobilnej.

sklep www
unsplash.com

Rynek e-commerce – mobilnie i w sklepach stacjonarnych

Co jeszcze warto wiedzieć? Ponad połowa badanych deklaruje, że podczas robienia zakupów przez Internet za pomocą urządzeń mobilnych stosuje multichanneling.

Jeśli zastanawiasz się ile osób sprawdza ceny na telefonie podczas zakupów w sklepie stacjonarnym, to raport przynosi odpowiedź. To bardzo popularna praktyka – przyznaje się do niej aż 71 proc. pytanych. Częściej robią tak osoby oceniające swoją sytuację materialna jako dobrą.

Wzrost wykorzystania telefonów komórkowych i smartfonów do zakupów internetowych nie
jest zaskakujący (raport 2019 – 61%, 2020 – 69%). W najmłodszej grupie wiekowej jest to
niezmiennie najpopularniejsze urządzenie wykorzystywane w tym celu (2019 – 85%, 2020
– 92%), co pokazuje, że w tej grupie wiekowej jesteśmy coraz bliżej pokolenia „mobile only” – komentuje w raporcie Dariusz Adamowski z Digital Competency Center Director w Sii Polska.

Ponad połowa respondentów deklarujących robienie zakupów z wykorzystaniem urządzeń mobilnych twierdzi, że zdarza im się rozpocząć zakupy na telefonie, a zakończyć transakcję na komputerze. Rzadziej zdarza się to osobom starszym.

Rozmowa ze znajomymi wielu osobom nie przeszkadza w robieniu zakupów na telefonie. Robią to częściej młodsi badani.

Raport „E-commerce w Polsce” przygotowała firma Gemius we współpracy z Izbą Gospodarki Elektronicznej. Prezentowane w raporcie badanie zostało zrealizowane w formie ankiety elektronicznej z wykorzystaniem techniki CAWI (ang. computer-assisted web interview) na reprezentatywnej próbie ponad 1544 internautów, mających co najmniej 15 lat. Dane zbierano od 23 do 30 marca 2020 roku.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here