Zakupy online – przeciętny polski internauta najwięcej pieniędzy wydaje miesięcznie na buty, jedzenie i kosmetyki. Ile zostawiamy w internetowych sklepach?
73 proc. – tylu polskich internautów przynajmniej raz w życiu zrobiło zakupy online. To potężna armia ponad 20,5 mln osób, które zostawiły swoje pieniądze w sklepach www.
E-commerce w Polsce ma się lepiej niż kiedykolwiek. Ile wydajemy na zakupy w sieci?
Spis Treści
Zakupy online – ile wydają na nie Polacy
Informacje przynosi najnowszy raport „E-commerce w Polsce” w 2020 roku przygotowany przez firmę Gemius we współpracy z Izbą Gospodarki Elektronicznej.
Nie ma wątpliwości: handel w internecie może być bardzo zyskowny. Spójrzmy na dane.
Oto jakie miesięczne wydatki deklarują badani internauci:
- 76 zł – książki, płyty, filmy,
- 78 zł – bilety do kina/teatru,
- 118 zł – produkty farmaceutyczne,
- 131 zł – kosmetyki i perfumy,
- 190 zł – odzież, akcesoria, dodatki,
- 194 zł – artykuły spożywcze,
- 228 zł – obuwie,
- 915 zł (na 6 miesięcy) – sprzęt RTV/AGD,
- 793 zł (na 6 miesięcy) – urządzenia mobilne.
Zakupy online – najwięcej na buty
Autorzy badań – przeprowadzonych w drugiej połowie marca 2020 – pytali respondentów o to ile pieniędzy i na co wydali w poprzednim miesiącu lub półroczu (w przypadku elektroniki w tym urządzeń mobilnych).
Okazało się, że najwięcej (średnio) pochłonęły zakupy obuwnicze. Na buty badani wydali 228 zł.
Co ciekawe, relatywnie najwyższe kwoty przeznaczyli na ten cel najmłodsi badani (15–24 lata) – 287 zł.
Zakupy online – jedzenie, ubranie i kosmetyki
Kolejną pod względem wydatków kategorią były artykuły spożywcze, na które respondenci wydali w miesiącu poprzedzającym badanie średnio 194 zł.
I w tym przypadku najmłodsi internauci różnią się od pozostałych grup wiekowych – na produkty spożywcze wydali najmniej.
Średnie miesięczne wydatki z ostatniego miesiąca poniesione przez kupujących online na odzież, dodatki i akcesoria wyniosły 190 złotych. To może być zaskakujące – także w tym przypadku najmniej wydały osoby najmłodsze (15–24 lata) – 148 zł.
Więcej wydały osoby lepiej wykształcone oraz pozytywnie oceniające swoją sytuacją finansową.
Ile pochłaniają zakupy kosmetyków i perfum w sklepach internetowych?
To już wydatek średnio 131 zł miesięcznie. Im lepsze sytuacja materialna badanego, tym wyższa ta kwota.
(Zobaczy ilu Polaków popiera zakaz handlu w niedzielę)
Zakupy online – kultura, lekarstwa,
Zakup książek, płyt i filmów wiązał się dla internautów kupujących online ze średnim miesięcznym wydatkiem na poziomie 76 zł, a na bilety – 78 zł.
Najmniej na kulturę wydają osoby najmłodsze (52 zł). Im starszy badany, tym deklaruje wyższe wydatki na ten cel.
Zdecydowanie więcej internauci przeznaczają pieniędzy na lekarstwa i suplementy diety. To średnio 118 zł miesięcznie. Kwota wydatków nie różni się w tym przypadku znacząco w poszczególnych grupach demograficznych.
RTV/AGD oraz smartfony w sklepach www
Jak wyglądają zakupy w najdroższych kategoriach?
Internauci, którzy deklarują zakup sprzętu RTV / AGD w ciągu ostatnich 6 miesięcy, wydali na ten cel średnio 915 złotych.
Więcej wyłożyli na te cele ludzie w wieku 35–49 lat, z wyższym wykształceniem i dobrze oceniające swoją sytuację materialną.
Natomiast średnie półroczne wydatki na urządzenia mobilne wyniosły 793 zł. Także w tej kategorii więcej wydały osoby bardziej majętne.
Połowa badanych deklaruje, że ich wydatki na e-zakupy nie ulegną zmianie w ciągu najbliższego roku. Jednocześnie 1/3 planuje ich zwiększenie, a jedynie co 20 badany ich zmniejszenie. Ci ostatni to przede wszystkim osoby najmłodsze oraz dobrze
oceniające swoja sytuację materialną.
Raport „E-commerce w Polsce” przygotowała firma Gemius we współpracy z Izbą Gospodarki Elektronicznej. Prezentowane w raporcie badanie zostało zrealizowane w formie ankiety elektronicznej z wykorzystaniem techniki CAWI (ang. computer-assisted web interview) na reprezentatywnej próbie ponad 1544 internautów, mających co najmniej 15 lat. Dane zbierano od 23 do 30 marca 2020 roku.