zakupy w internecie
unsplash.com

Zakupy online – przeciętny polski internauta najwięcej pieniędzy wydaje miesięcznie na buty, jedzenie i kosmetyki. Ile zostawiamy w internetowych sklepach? 

73 proc. – tylu polskich internautów przynajmniej raz w życiu zrobiło zakupy online. To potężna armia ponad 20,5 mln osób, które zostawiły swoje pieniądze w sklepach www.

E-commerce w Polsce ma się lepiej niż kiedykolwiek. Ile wydajemy na zakupy w sieci?

Zakupy online – ile wydają na nie Polacy

Informacje przynosi najnowszy raport „E-commerce w Polsce” w 2020 roku przygotowany przez firmę Gemius we współpracy z Izbą Gospodarki Elektronicznej.

Nie ma wątpliwości: handel w internecie może być bardzo zyskowny. Spójrzmy na dane.

Oto jakie miesięczne wydatki deklarują badani internauci:

  • 76 zł – książki, płyty, filmy,
  • 78 zł – bilety do kina/teatru,
  • 118 zł – produkty farmaceutyczne,
  • 131 zł – kosmetyki i perfumy,
  • 190 zł – odzież, akcesoria, dodatki,
  • 194 zł – artykuły spożywcze,
  • 228 zł – obuwie,
  • 915 zł (na 6 miesięcy) – sprzęt RTV/AGD,
  • 793 zł (na 6 miesięcy) – urządzenia mobilne.
sklep internetowy
unsplash.com

Zakupy online – najwięcej na buty

Autorzy badań – przeprowadzonych w drugiej połowie marca 2020 – pytali respondentów o to ile pieniędzy i na co wydali w poprzednim miesiącu lub półroczu (w przypadku elektroniki w tym urządzeń mobilnych).

Okazało się, że najwięcej (średnio) pochłonęły zakupy obuwnicze. Na buty badani wydali 228 zł.

Co ciekawe, relatywnie najwyższe kwoty przeznaczyli na ten cel najmłodsi badani (15–24 lata) – 287 zł.

Zakupy online – jedzenie, ubranie i kosmetyki

Kolejną pod względem wydatków kategorią były artykuły spożywcze, na które respondenci wydali w miesiącu poprzedzającym badanie średnio 194 zł.

I w tym przypadku najmłodsi internauci różnią się od pozostałych grup wiekowych – na produkty spożywcze wydali najmniej.

Średnie miesięczne wydatki z ostatniego miesiąca poniesione przez kupujących online na odzież, dodatki i akcesoria wyniosły 190 złotych. To może być zaskakujące – także w tym przypadku najmniej wydały osoby najmłodsze (15–24 lata) – 148 zł.

Więcej wydały osoby lepiej wykształcone oraz pozytywnie oceniające swoją sytuacją finansową.

Ile pochłaniają zakupy kosmetyków i perfum w sklepach internetowych?

To już wydatek średnio 131 zł miesięcznie. Im lepsze sytuacja materialna badanego, tym wyższa ta kwota.

(Zobaczy ilu Polaków popiera zakaz handlu w niedzielę)

e-commerce Polska
unsplash.com

Zakupy online – kultura, lekarstwa,

Zakup książek, płyt i filmów wiązał się dla internautów kupujących online ze średnim miesięcznym wydatkiem na poziomie 76 zł, a na bilety – 78 zł.

Najmniej na kulturę wydają osoby najmłodsze (52 zł). Im starszy badany, tym deklaruje wyższe wydatki na ten cel.

Zdecydowanie więcej internauci przeznaczają pieniędzy na lekarstwa i suplementy diety. To średnio 118 zł miesięcznie. Kwota wydatków nie różni się w tym przypadku znacząco w poszczególnych grupach demograficznych.

RTV/AGD oraz smartfony w sklepach www

Jak wyglądają zakupy w najdroższych kategoriach?

Internauci, którzy deklarują zakup sprzętu RTV / AGD w ciągu ostatnich 6 miesięcy, wydali na ten cel średnio 915 złotych.

Więcej wyłożyli na te cele ludzie w wieku 35–49 lat, z wyższym wykształceniem i dobrze oceniające swoją sytuację materialną.

Natomiast średnie półroczne wydatki na urządzenia mobilne wyniosły 793 zł. Także w tej kategorii więcej wydały osoby bardziej majętne.

Połowa badanych deklaruje, że ich wydatki na e-zakupy nie ulegną zmianie w ciągu najbliższego roku. Jednocześnie 1/3 planuje ich zwiększenie, a jedynie co 20 badany ich zmniejszenie. Ci ostatni to przede wszystkim osoby najmłodsze oraz dobrze
oceniające swoja sytuację materialną.

Raport „E-commerce w Polsce” przygotowała firma Gemius we współpracy z Izbą Gospodarki Elektronicznej. Prezentowane w raporcie badanie zostało zrealizowane w formie ankiety elektronicznej z wykorzystaniem techniki CAWI (ang. computer-assisted web interview) na reprezentatywnej próbie ponad 1544 internautów, mających co najmniej 15 lat. Dane zbierano od 23 do 30 marca 2020 roku.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here