e-commerce Polska
unsplash.com

Handel w internecie – co i dlaczego wybierają klienci? Oto jakie są preferencje Polaków robiących zakupy online w 2020 roku.

Zakupy online robi już 73 proc. użytkowników internetu w Polsce – tak wynika z najnowszego raportu przygotowanego przez firmę Gemius we współpracy z Izbą Gospodarki Elektronicznej. To o 11 proc. więcej niż rok temu.

Dlaczego klienci wybierają niektóre sklepy internetowe, a inne omijają z daleka?

Oto szczegółowe dane z raport „E-commerce w Polsce 2020

e-commerce Polska 2020
unsplash.com

Handel w internecie – wybory klientów

Najpierw najważniejsze dane na temat preferencji klientów sklepów www. Oto podstawowe czynnik zachęcające do wyboru sklepu:

  • cena – 48 proc. badanych,
  • niskie koszty dostawy – 41 proc. badanych,
  • pozytywne wcześniejsze doświadczenia – 34 proc. badanych.

Na czwartym miejscu jest krótki czas oczekiwania na dostawę (wskazało go 28 proc. badanych internautów).

Kluczowa jest więc cena, choć niemal równie ważna okazuje się tzw. users experience. To elementy podkreślane co roku przez większość internautów uczestniczących w badaniach.

Raport o rynku e-commerce w Polsce przynosi też inne, bardzo ciekawe informacje.

E-commerce – jak wybierają kobiety, a jak mężczyźni

Czym kierują się kobiety podczas robienia zakupów online? Przede wszystkim częściej zwracają uwagę na atrakcyjne promocje oraz specjalne oferty.

Dla mężczyzn ważniejsza jest dostępność fizycznych punktów odbioru oraz atrakcyjny wygląd strony internetowej sklepu.

Starsze osoby – po 50 roku życia – podkreślają rolę dostawy. Dla nich ważne są niskie koszty dostawy, krótki czas oczekiwania na zakupiony towar, dostępność dokładnych informacji o warunkach zamówienia oraz danych na temat sprzedawcy.

Co w takim razie preferują najmłodsi uczestnicy e-commerce?

Dla osób w wieku 15–24 lat ważne są atrakcyjne promocje i oferty specjalne. Zwracają również uwagę na kody rabatowe i atrakcyjny wygląd strony.

zakupy online
unsplash.com

Handel w internecie – wiarygodność sklepu online

Co sprawia, że internauta zdecyduje się na pierwszy zakup w danym serwisie internetowym, a nie w innym, oferującym podobne produkty/usługi?

Okazuje się, że najważniejsze są kody rabatowe, klarowne informacje o zwrotach i zasadach reklamacji, łatwo dostępne dane sprzedawcy (NIP firmy, adres, telefon kontaktowy) oraz wyniki z porównywarek cenowych.

Cena produktu/usługi jest najważniejsza dla kobiet i mężczyzn. Jednak panowie bardziej biorą ją pod uwagę, a panie zwracają uwagę na promocje.

(Zwrot towaru zakupionego przez internet – jakie masz prawa i obowiązki)

Kupujący w sieci nie mają fizycznego dostępu do produktów. Dlatego tak ważna jest wiarygodność sklepu. Na wiarygodność ma wpływ:

  • opinie o sklepie – 48 proc. badanych,
  • możliwość zapłaty przy odbiorze towaru – 33 proc. badanych,
  • czytelna informacja o zwrotach i reklamacjach – 26 proc. badanych.

Na kolejnym miejscu jest obecność w rankingach i porównywarkach (23 proc. badanych).

Kobiety szybciej niż mężczyźni zaufają pierwszy raz odwiedzanemu sklepowi online jeśli mają o nim pozytywne opinie.

Młodzi ludzie (15–24 lat) częściej zwracają uwagę na znaki i certyfikaty zaufania przyznawane przez niezależne organizacje. Dla internautów z tej grupy wiekowej liczy się też graficzny wygląd sklepu oraz obecność regulaminu.

Dla osób powyżej 50 roku życia ważna jest możliwość płatności przy odbiorze. Wiarygodność sklepu online zwiększa w ich oczach jasna i czytelna informacja o sposobach dokonywania zwrotów i reklamacji.

Raport „E-commerce w Polsce” przygotowała firma Gemius we współpracy z Izbą Gospodarki Elektronicznej. Prezentowane w raporcie badanie zostało zrealizowane w formie ankiety elektronicznej z wykorzystaniem techniki CAWI (ang. computer-assisted web interview) na reprezentatywnej próbie ponad 1544 internautów, mających co najmniej 15 lat. Dane zbierano od 23 do 30 marca 2020 roku.