unsplash.com

E-commerce w Polsce raport za 2020 rok przynosi dwie bardzo ważne informacje: lawinowo rośnie liczba osób kupujących online oraz wykorzystujących w tym celu smartfony.

Raport o e-commerce w Polsce w 2020 roku przygotował Gemius wraz z Izbą Gospodarki Elektronicznej. To już 8 edycja tego badania.

Co wynika z badań na rynkiem internetowego handlu?

Handel przenosi się do sieci. Jednym z głównych powodów znacznego przyspieszenia rynku e-commerce jest epidemia COVID-19 i ograniczenia w handlu stacjonarnym.

E-commerce w Polsce raport za 2020 rok

E-commerce w Polsce raport 2020
Gemius Polska

Najważniejsza informacja – niemal lawinowo przybywa osób, które kupują w sieci.

W Polsce z internetu korzysta 85 proc. mieszkańców. To 28,2 mln osób.

Online robi zakupy 73 proc. internautów.

Teoretycznie nie jest to nowość. Rynek telekomunikacyjny w Polsce rośnie. Każdego roku coraz więcej Polaków przynajmniej raz kupiło coś w internetowym sklepie.

Jednak w porównaniu do 2019 roku, osób, które wybrało zakupu online, było aż o 11 proc. więcej.

Znaczenie może mieć tu okres pandemii i obostrzeń w życiu gospodarczym i społecznym, który skłonił wiele osób do kupowania przez internet – argumentują autorzy raportu.

E-commerce w Polsce raport: kto kupuje online, a kto nie

Kto kupuje w sklepach i serwisach internetowych?

Ludzie wybierający sklepy www są (w porównaniu do niekupujących w internecie):

  • nieco częściej osobami młodszymi (do 34 roku życia),
  • z wyższym wykształceniem,
  • dobrze oceniającymi sytuację finansową swojego gospodarstwa domowego.

Sklepy www chętniej wybierają kobiety niż mężczyźni, a najliczniejszą grupę stanowią osoby w wieku 35-49 lat z wykształceniem średnim oraz mieszkający w miastach liczących powyżej 200 tys. mieszkańców.

zakupy online
Gemius Polska

Kto nie kupuje online?

Osoby, które chcą przed zakupem zobaczyć produkt. Taki jest najbardziej popularny argument – podało go 43 proc. badanych, którzy nie robią zakupów w sieci.

Autorzy raportu zauważają, że takie osoby mogą w przyszłości uczestniczyć w e-commerce. Warunek: niższe ceny produktów i dostawy oraz bezpieczniejsze formy płatności.

Coraz więcej kupujących korzysta z zagranicznych stron i serwisów e-commerce.

W 2019 roku na taki zakup decydowało się 26 proc. respondentów. W tym roku jest ich już 30 proc.

Na polskich stronach robi zakupy w 2020 roku 72 proc. badanych internautów (rok temu było ich 60 proc.).

(Sprawdź jak otworzyć biznes na próbę czyli działalność nierejestrowaną)

E-commerce w Polsce raport 2020 – co i dlaczego kupujemy online

Tradycyjną zaletą zakupów w internecie jest:

  • wygoda,
  • łatwość,
  • większa możliwość wyboru niż w sklepach stacjonarnych.

W tegorocznych badaniach więcej osób chwaliło sobie wygodę zakupów w sklepach www.

Co kupują Polacy?

Wśród najpopularniejszych kategorii są:

  • odzież wraz z dodatkami i akcesoriami,
  • buty,
  • kosmetyki/perfumy,
  • książki,
  • płyty,
  • filmy,
  • bilety do kina/teatru (badanie obejmuje rok czyli także czas sprzed zamknięcia kin i teatrów wymuszonego epidemią).

Zamknięcie stacjonarnych sklepów i radykalna zmiana trybu życia milionów konsumentów, przyspieszyły w e-handlu to, co i tak postępowało – zdecydowany wzrost zainteresowania zakupami on-line i bezpiecznymi dostawami – komentuje w raporcie „Gemiusa” Rafał Brzoska, założycie i szef InPost.

(Dowiedz się na czym polega Ulga na start ZUS)

E-commerce w Polsce raport za 2020 rok – smartfony

Na jeszcze jedną informację warto zwrócić uwagę. Młodzi ludzie najchętniej wykorzystują do zakupów telefony komórkowe.

Generalnie rzecz biorąc nadal najbardziej popularnym urządzeniem jest laptop. Robiąc zakupy sięga po niego 80 proc. badanych. Telefony wybiera 69 proc. osób, a komputer stacjonarny połowa internautów.

Niemniej najmłodsi użytkownicy e-commerce zdecydowanie sięgają po smartfona – wybiera go 92 proc. badanych osób w wieku 15-24 lat.

Badanie przedstawione w raporcie „E-commerce w Polsce 2020” zrealizowano w formie ankiety elektronicznej z wykorzystaniem techniki CAWI (ang. computer-assisted web interview) na reprezentatywnej próbie ponad 1544 internautów, mających co najmniej 15 lat. Dane zbierano od 23 do 30 marca 2020 roku.