Podpis kwalifikowany – to twój elektroniczny sposób na podpisanie dokumentu urzędowego i prywatnego. Zobacz, co jeszcze powinieneś o nim wiedzieć.
Kwalifikowany podpis elektroniczny ułatwi ci życie. Nie będziesz musiał odwiedzać osobiście urzędu, żeby złożyć wniosek czy podanie.
Taki dokument wypełnisz online lub pobierając go na dysk, a potem podpiszesz podpisem kwalifikowanym. To będzie dowód, że ty to ty.

Spis Treści
Podpis kwalifikowany
Podpis kwalifikowany to podpis elektroniczny. Ma taką samą siłę, jak twój podpis odręczny. Można powiedzieć, że pod pewnymi względami jest nawet „mocniejszy”.
Podpis kwalifikowany przyda się również w każdej sytuacji, kiedy musisz potwierdzić swoją tożsamość. Dlatego świetnie nadaje się np. do zawierania umów na odległość.
Podpis kwalifikowany kupisz u certyfikowanego dostawcy. Gdzie ich szukać? Listę znajdziesz na stronie Narodowego Centrum Certyfikacji.
Wśród najbardziej popularnych podpisów kwalifikowanych znajdują się m.in. Sigilium Sign, Szafir 2.0, proCertum SmartSign czy PEM-HEART 3.9.
Zastosowanie podpisu jest bardzo szerokie. Możesz nim m.in.:
- podpisać i złożyć deklarację w systemie Płatnik,
- podpisać dokumenty na platformie zusowskiej PUE ZUS,
- złożyć deklarację podatkową online w urzędzie skarbowym,
- podpisać i złożyć sprawozdanie finansowe do KRS,
- przekazać urzędnikom podatkowym dane w postaci Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK),
- zarejestrować się i identyfikować podczas aukcji lub przetargów,
- zawierać umowy oraz uczestniczyć w aukcjach na elektronicznych platformach przetargowych,
- potwierdzać tożsamość w kontaktach z urzędami oraz w komunikacji pomiędzy pracownikami jednostek w administracji publicznej,
- przesyłanie do GIIF informacje o transakcjach finansowych.
- przesyłać Jednolite Europejskie Dokumenty Zamówienia (w skrócie JEDZ).
- podpisać i pobierać akta pracownicze dotyczące pracowników
i zleceniobiorców, - zawierać zdalnie umowy cywilno-prawne,
- uczestniczyć w zabezpieczonych aukcjach i przetargach elektronicznych.
- przesyłanie faktury elektroniczne online.
(Sprawdź jakie podatki płaci firma jednoosobowa)
Podpis kwalifikowany – cena
Ile trzeba zapłacić za takie udogodnienie? Cena podpisu kwalifikowanego zależy od dostawcy, zawartych opcji oraz czasu ważności certyfikatu. Zazwyczaj to ok. kilkuset złotych.
Płacisz za zestaw obejmujący: kartę kryptograficzną z zapisanym certyfikatem kwalifikowanym, czytnik karty oraz oprogramowanie.
No dobrze, ale przecież jest też Profil Zaufany. Urzędy zachęcają do korzystania z niego. Czym się różni od kwalifikowanego podpisu elektronicznego?

Podpis kwalifikowany a Profil Zaufany
Profil Zaufany umożliwia każdemu posiadaczowi numeru PESEL załatwienie urzędowej sprawy online.
Dzięki Profilowi Zaufanemu możesz złożyć wniosek w ZUS czy urzędzie skarbowym. Wystarczy, że masz dostęp do komputera i posiadasz wspomniany Profil.
Np. jeśli chcesz zarejestrować działalność gospodarczą, to wchodzisz na platformę CEIDG, wypełniasz wniosek i podpisujesz podpisem zaufanym (działa w ramach Profilu Zaufanego). I to wszystko, gotowe.
Jaka jest zatem różnica między Profilem Zaufanym a podpisem kwalifikowanym?
Dwie najważniejsze różnice:
- Profil jest darmowy, a za podpis musisz zapłacić,
- Profil służy tylko do załatwiania spraw urzędowych, podpis zastosujesz natomiast również w sprawach prywatnych czy biznesowych (np. zawierając umowy/kontrakty na odległość).
Dodatkowo pamiętaj, że z Profilem Zaufanym:
- nie podpiszesz deklaracji i informacji podatkowych (trzeba skorzystać z serwisu e-Deklaracje),
- nie zamkniesz spółki z ograniczoną odpowiedzialnością,
- jeśli spółka nie była zarejestrowana online, to nie zrobisz zmian w KRS.
Profil Zaufany to klucz do e-administracji. Podpis kwalifikowany służy tylko do podpisywania dokumentów. Choć z drugiej strony możesz go wykorzystać zarówno w kontaktach z urzędnikami, jak i np. biznesowymi kontrahentami.