Solopreneur to na pierwszy rzut oka człowiek prowadzący jednoosobowa firmę. Jednak są pewne różnice. Sprawdź cechy charakterystyczne tego modelu oraz jego zalety i wady.
Nie masz szefów, same decydujesz, co robisz i ile czasu poświęcasz na pracę. Naturalnie zarabiasz więcej niż na etacie. To marzenie wielu osób, które codziennie muszą jeździć do biura lub zmęczyły się sztywną hierarchią w korporacji.
Odpowiedzią na to marzenie jest model biznesowy nazwany solopreneur. To połączenie dwóch słów: „solo” i „entrepreneur” (czyli przedsiębiorca w języku angielskim).
Sprawdźmy czy to tylko puste w środku choć kuszące świecidełko, czy dobry pomysł na prowadzenie biznesu w duchu geek economy.

Spis Treści
Solopreneur – kto to jest?
Solopreneur jest człowiekiem, który prowadzi samodzielnie biznes. Nie zatrudnia pracowników, a ewentualnie zleca niektóre zadania.
No dobrze, co w tym nowego? Mamy przecież osoby na samozatrudnieniu czy też prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.
Różnica wydaje się polegać przede wszystkim na perspektywie i świadomości „solo” przedsiębiorcy. Jest jeszcze powracająca jak mantra kwestia wyższych zarobków, ale do niej przejdziemy później.
Solopreneur, samozatrudnienie, freelancer
Czym różni się solopreneur od „zwykłego” samozatrudnionego?
W Polsce to osoba samozatrudniona często nie ma wiele wspólnego z przedsiębiorcą. To pracownik firmy, który dostał od szefa propozycję: będziesz nadal pracował, ale zamiast etatu musisz przejść na działalność gospodarczą.
W ten sposób etatowiec znalazł się „na własnym” choć nadal wykonuje te same zadania. Zazwyczaj nie szuka nowych zleceń czy kontrahentów. Trudno zatem nazwać go przedsiębiorcą.
Wielu „solo” przedsiębiorców nie lubi też porównań do freelancerów. Dlaczego? Bo freelancerzy czasem kojarzą się z ludźmi, którzy pracują dorywczo. Łapią najróżniejsze zlecenia, mniej lub lepiej płatne, żeby związać koniec z końcem i utrzymać głowę nad powierzchnią wody.
Wolni strzelcy często działają też na zasadzie dorobienia do etatu, który mają w firmie matce.
Można powiedzieć, że solopreneur to taki freelancer tylko na sterydach.

Solopreneur – zalety i wady
Wśród „solo” przedsiębiorców znajdziemy przede wszystkim specjalistów z takich branż, jak: marketing, informatyka czy programowanie. Sprzyja im rozwój technologii i możliwość pracy zdalnej.
Pora przejść do zalety i minusów działania w stylu solopreneur.
Zalety:
- elastyczny czas pracy,
- możliwość wybierania ofert,
- brak odpowiedzialności za pracowników,
- niższe koszty prowadzenia biznesu.
Solopreneur – przynajmniej w założeniu – powinien dysponować wiedzą i umiejętnościami wykraczającymi poza przeciętną w danej branży. Tylko wtedy będzie miał komfort wyboru zleceń, które go na prawdę interesują. I zapewnią przepływ gotówki.
Z pewnością „solo” przedsiębiorca musi być biegły w marketingu. Jeśli świat nie będzie wiedział o jego unikalnych i cennych umiejętnościach, to nie będzie miał atrakcyjnych zleceń, a tym samym dochodu.
Taka formuła prowadzenia biznesu może być groźną pułapką. Dlaczego? Wystarczy, że marzenia wezmą górę nad chłodną oceną swoich możliwości. Mówiąc językiem Cala Newporta, trzeba zebrać solidny kapitał kariery, żeby spróbować szans w roli „solo” przedsiębiorcy.
Jeśli nie masz doświadczenia i umiejętności w danej dziedzinie, to nie ryzykuj otwierania biznesu.
Wady:
- niepewność otrzymywania zleceń,
- niestałe dochody,
- konieczność posiadania poduszki finansowej na wypadek „suchych” miesięcy,
- ograniczone możliwości – ponieważ nie zatrudniasz pracowników, nie masz komu delegować zadań
Warto zatrzymać się na ostatniej wadzie. Doba dla każdego z nas ma 24 godziny. Solopreneur nie jest wyjątkiem.
Jeśli taki przedsiębiorca chce żyć do dobrym poziomie, jeździć na wakacje, spędzać wartościowy czas z rodziną/przyjaciółmi i nie siedzieć kilkunastu godzin dziennie w pracy, to musi mieć dostęp do atrakcyjnych finansowo zleceń.
Mówiąc inaczej: zamiast łapać kilka ofert za umiarkowane wynagrodzenie, skupić się na jednym, które zapewni mu pieniądze na życie.
Jeśli nie wiesz czy podołasz prowadzeniu własnej firmy, a kariera „solo” przedsiębiorcy brzmi dla ciebie kusząco, to możesz prowadzić działalność nierejestrowaną – to dopuszczony prawem sposób na biznes na próbę czyli przetestowanie swoich umiejętności.