koncentracja myśli
unsplash.com

Koncentracja uwagi – czy masz z nią problem? Jeśli nie możesz skupić się na pracy, ciągle coś cię rozprasza, to przeczytaj, jak temu zaradzić.

Co 12 minut w pracy lub co 3 minuty na uczelniach – co tyle minut ulatuje nasza koncentracja uwagi. Nir Eyal i dr Chelsea Robertson podkreślają, że smartofny i media społecznościowe jeszcze bardziej utrudniają ignorowanie „rozpraszaczy”.

Jak sobie z tym poradzić? Oto wskazówki Eyala i Robertson ze strony www.nirandfar.com.

Zachowasz ostrość uwagi redukując rozproszenia (poprawisz swoją zdolność do ignorowania rzeczy nieważnych) oraz wzmacniając zdolność do koncentracji poprzez:

  • ćwiczenia,
  • medytację,
  • spędzanie czasu na świeżym powietrzu,
  • wciągające gry wideo.

Możemy też zwiększyć naszą zdolność koncentracji, robiąc dobrze tylko jedną rzecz na raz. Jednym słowem koniec z multitaskingiem.

Koncentracja uwagi

Naukowcy twierdzą, że nasza zdolność koncentracji jest równia umiejętności ignorowania tego, co nasz rozprasza.

Koncentracja uwagi dzieli się na dwie funkcje:

  • ulepszanie – zdolność do skupiania się na rzeczach, które mają znaczenie,
  • tłumienie – zdolność do ignorowania rzeczy, które nie są warte naszej uwagi. 

Z badań wynika, że niekoniecznie w momencie skupienia się na czymś, automatycznie ignorujesz inne rzeczy. Jak zatem pomóc naszemu umysłowi?

(Zobacz jak wygląda polski handel w internecie)

skupienie
unsplash.com

Koncentracja uwagi – porządek na pulpicie realnym i wirtualnym

Nasza zdolność uwagi osiąga szczyt w wieku około dwudziestu lat i z czasem maleje. Badacze odkryli, że ten spadek spowodowany jest deficytem w procesie ignorowania „rozpraszaczy”.

Jeśli uważasz, że teraz trudno jest skupić się na tym, po prostu poczekaj, aż zestarzejesz się jeszcze o kilka lat – zauważają Eyal i Robertson.

Autorzy podkreślają: chcesz poprawić swoją zdolność zwracania uwagi, to musisz zarówno usunąć rozproszenie uwagi (zwłaszcza gdy się starzejemy), jak i zwiększyć naszą zdolność do skupiania się na jednym zadaniu na raz.

Oto garść sposobów na rozproszenie/ignorowanie „rozpraszaczy”:

  • zadbaj o porządek w sowim otoczeniu, bo zagracone i zdezorganizowane środowiska są bardziej rozpraszające niż zorganizowane.

Łatwo się domyślić, że wszechobecność wizualnych bodźców zmusza nasze mózgi do cięższej pracy, aby odfiltrować zbędne informacje. Dlatego oprócz porządku na biurku warto uporządkować pulpit na ekranie laptopa.

Ogranicz się do jednego monitora, jednej karty lub okna przeglądarki i jednego programu komputerowego lub aplikacji naraz – radzą autorzy.

koncentracja uwagi ćwiczenia
unsplash.com

Koncentracja uwagi – ćwiczenia, medytacja, wycieczki

Wiesz już, co zrobić, żeby ignorować „rozpraszacze”. Jak pójść krok dalej i wzmocnić zdolność do koncentracji?

Badacze podpowiadają:

  • ćwicz, medytuj i spędzaj czas na łonie natury – to działania, które mogą poprawić twoje funkcje poznawcze.
  • pomogą również (niektóre) gry komputerowe.

Naukowcy mówią o grach, które pomagają w szlifowaniu koncentracji powinny tworzyć środowisko będące swoistym placem zabaw dla mózgu: zachowujące szybkie tempo, interaktywne i mające złożone struktury nagród.

(Sprawdź jak wygląda rynek telekomunikacyjny w Polsce)

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here