Zatrudnienie pracownika na czas określony to formuła coraz bardziej popularna w naszym kraju. Spójrzmy dlaczego pracodawcy i pracownicy wybierają takie zatrudnienie.
Praca czasowa zyskuje nad Wisłą popularność. To ciekawe zjawisko, bo jeszcze niedawno szczytem marzeń wielu osób była praca na etacie. Tymczasem umowa o pracę przestała być gwarancją bezpieczeństwa i stabilności.
Informacje na ten temat tej zmiany przynosi świeży raporty Hayes Polska, firmy doradztwa personalnego.
Spis Treści
Czasowe zatrudnienie pracownika – outsourcing usług i inne formy
Według ekspertów rozwój nowoczesnych technologii i zmieniająca się kultura pracy doprowadziły do rozszerzenia tradycyjnych form zatrudnienia – m.in. o pracę tymczasową, outsourcing usług, a także projekty interimowe na zasadach B2B (pozyskanie ekspertów na średni okres współpracy).
Podczas kiedy kilka lat temu zatrudnienie czasowe było kojarzone głównie z pracownikami fizycznymi, dziś rozumiane jest zupełnie inaczej i cenione zarówno przez pracodawców, jak i pracowników – czytamy w raporcie.
Dla pracodawców zatrudnienie zewnętrzne bądź czasowe to przede wszystkim możliwość utrzymania ciągłości biznesowej i realizacji zadań wymagających kompetencji, które jednak nie są firmie potrzebne na stałe.
Pracownicy z kolei wykazują zainteresowanie tego typu zleceniami, widząc w nich szansę na:
- zdobycie cennego doświadczenia,
- możliwość udziału w interesujących projektach,
- pracy w zmiennych strukturach bądź dynamicznym środowisku.
Zatrudnienie czasowe – źródła atrakcyjności
Atrakcyjność nowoczesnych form zatrudnienia jest o tyle większa, że rzadko pozwala na oferowanie gorszych warunków pracownikom czasowym, a czasami wręcz – w przypadku wysoko wykwalifikowanych specjalistów, posiadających cenne kompetencje – wymusza zaproponowanie atrakcyjniejszych stawek.
Dla menedżerów jest to z kolei okazja sprawdzenia się w pracy projektowej i skorzystania z możliwości wyboru projektów, które dotyczą konkretnego obszaru i stanowią bardzo kuszącą alternatywę dla tradycyjnej ścieżki kariery. Wielu z nich działa na zasadzie solopreneur.
Badania Hays Polska przeprowadzono w lutym 2020 roku, a uczestniczyło w nich 550 przedstawicieli firm korzystających z nowoczesnych form zatrudnienia i 1600 pracowników czasowych. Co jeszcze wynika z tego raportu?
Zatrudnienie pracownika na pewien czas – dane
Badania były prowadzone przed wybuchem epidemii COVID-19. Na początku roku 74 proc. pracodawców zaplanowało zatrudnić pracowników w ramach pracy tymczasowej, projektu interimowego, umowy B2B lub korzystając z outsourcingu.
Takie zatrudnienie pracowników było najchętniej widziane w firmach z Dolnego Śląska i Pomorza.
Zdecydowana większość firm – 44 proc. tych, które planują czasowe zatrudnienie – chciała przyjąć do 10 proc. takich osób.
Co przekonuje pracodawców do czasowego zatrudnienia?
- elastyczność w zarządzaniu kosztami zatrudnienia – 62 proc.,
- zwiększony popyt na produkty lub usługi firmy – 50 proc.,
- pozyskanie kompetencji niezbędnych dla konkretnych projektów – 46 proc.,
- trudności ze znalezieniem odpowiednich kandydatów do pracy – 38 proc.,
- szansa na zastępstwo za pracowników przebywających na długich zwolnieniach – 24 proc.,
- inne (m.in. programy stażowe) – 8 proc.
Kogo szukają przedsiębiorcy
Warto spojrzeć kogo szukają firmy zainteresowane tymczasowym zatrudnieniem pracowników.
Oto 5 najczęściej wskazywanych specjalizacji:
- administracja – 20 proc.,
- IT – 18 proc.,
- finanse i księgowość – 16 proc.,
- obsługa klienta – 14 proc.,
- produkcja – 12 proc.
Według ekspertów podkreśla, że nowoczesne formy zatrudnienia dają firmom gwarancję elastyczności, przy jednoczesnym dostępie do kompetencji, umożliwiających realizację bieżących zadań.
Jest to rozwiązanie często stosowane w kontekście zwiększonego zapotrzebowania na produkty lub usługi firmy, a także okresu dynamicznego wzrostu biznesu. W takim przypadku zatrudnienie pracowników etatowych często nie znajduje uzasadanienia lub jest możliwością braną pod uwagę w przyszłości, np. gdy utrzyma się trend wzrostowy – ocenia Bartosz Dąbkowski z Hays Response.
Warto jeszcze spojrzeć na kluczowe kompetencje pracowników. Do nich należą:
- elastyczność, umiejętność dopasowania się do zmiennych warunków – 74 proc.,
- proaktywna postawa i podejście do pracy – 74 proc.,
- skuteczna komunikacja z innymi – 72 proc.,
- umiejętność pracy w zespole – 60 proc.,
- umiejętność szybkiego rozwiązywania problemów – 50 proc.,
- etyka i wysokie standardy pracy – 44 proc.,
- zdolność do pracy pod presją – 46 proc.,
- umiejętność skutecznego zarządzania czasem – 36 proc.,
- pewność siebie – 26 proc.,
- asertywność – 22 proc.,
- inne (m.in. odpowiedzialność za realizowane zadania) – 4 proc.
Źródło: Raport Hays Polska „Na określony czas. Co motywuje pracowników do podjęcia pracy czasowej”.