Praca zdalna z domu – jak oszczędzić swój czas pracując poza firmą? Oto garść wskazówek, która pozwoli wam zręczniej zarządzać czasem.
Praca zdalna z domu ma niewątpliwe zalety: brak dojazdów do siedziby firmy, większa elastyczność czasu pracy (możesz w środku dnia pójść na siłownię, przynajmniej teoretycznie), większa swoboda.
Jednak każda moneta ma drugą stronę. Praca w domu też ma ciemną stronę. Przede wszystkim łatwo wpaść w pułapkę i pracować jeszcze więcej zamiast zyskać więcej czasu na swoje pasje, dla rodziny czy przyjaciół.
Spis Treści
Praca zdalna z domu
Badacze z m.in. Cambridge i Zurychu opublikowali w „Harvard Business Review” ciekawą informację z wyników badań nad 12 tys. osób ze Stanów Zjednoczonych i Europy. Okazało się, że dodatkowy czas jest często tracony na bezproduktywną pracę i niezadowalające zajęcia rekreacyjne.
Posiadanie więcej czasu niekoniecznie oznacza, że mądrze go wykorzystujemy – zauważają naukowcy
Praca zdalna z domu – dwie lekcje do przemyślenia
Oto dwie lekcje, które proponują Lauren C. Howe, Ashley Whillans i Jochen I. Menges, autorzy artykułu w „Harvard Business Review”:
- pracujesz w domu czy mieszkasz w pracy?
- oszczędzasz czas czy go marnujesz?
Pierwsze spostrzeżenie osoby, która zaczyna pracę zdalna: bardzo trudno oddzielić czas pracy od czasu poza pracą. Dojazdy do pracy są denerwujące, ale ich brak również sprawia kłopoty.
Zamiast wyłączać komputer i jechać do domu w zatłoczonym pociągu o 18, wiele osób pracuje dłużej niż kiedykolwiek wcześniej, „tylko jeden e-mail więcej” rozciągający się na dodatkowe dwie godziny nad laptopem. A ten dodatkowy czas pracy nie zawsze jest dobrze wykorzystany – tłumaczą naukowcy.
W artykule przywołane jest prawo Parkinsona, które mówi, że zadania wypełniają nam cały czas dostępny na jej ukończenie. Dlatego 53 minuty zaoszczędzone przeciętnie na dojazdach, pochłaniane są przez dodatkową, mniej produktywną pracę.
Jest jeszcze gorzej.
Osoby pracujące z domu zaczęły więcej czasu poświęcać „pasywnemu wypoczynkowi” (np. oglądaniu telewizji) zamiast „aktywnemu wypoczynkowi” (np. spotkania z przyjaciółmi czy ćwiczenia).
Badacze pytają: co zrobić, żeby wykorzystać naszą oszczędność czasu na prowadzenie istotnych działań, które dadzą nam więcej szczęścia?
Oto strategie proponowane przez Lauren C. Howe, Ashley’a Whillansa i Jochena I. Mengesa.
(Dowiedz się jak podjąć decyzję w 4 krokach)
Praca zdalna z domu – jak nie tracić czasu
- Stwórz własny „dojazd” do pracy
Dojazdy dla wielu osób, są włączeniem przycisku wejścia w „tryb pracy”. Pracując zdalnie znajdź nowy sposób na przejście do „trybu pracy”. Możesz np. rozpocząć zdalny dzień pracy, poświęcając 15 minut na zaplanowanie dnia w domu lub na krótki poranny spacer.
2. Daj sobie prawo do fajrantu
Co to jest fajrant? To świętowania końca dnia pracy. Znajdź rytuał, który będzie dla ciebie końcem dnia pracy – niech będzie to atrakcyjna czynność na którą czekasz.
3. Skoncentruj swój wysiłek na codziennych „koniecznych zwycięstwach”
Listy zadań bywają zbyt długie i wypełnione zadaniami o różnej wadze. Mówiąc bez ogródek: często pełno na listach to-do rzeczy błahych.
Aby uniknąć utonięcia w pracy, określ, co musisz wygrać każdego dnia – jedną rzecz, którą musisz osiągnąć bez względu na wszystko – i kontynuuj ją pełną parą. W obliczu ciągłych zakłóceń ze strony platform e-mail i komunikatorów, skupienie się na swoim najwyższym priorytecie jest prawdziwym osiągnięciem – podkreślają autorzy badań
4. Zarezerwuj „proaktywny czas” w swoim kalendarzu
Chroń swój kalendarz przed niekończącymi się spotkaniami na Zoom-ie, blokując „czas pro” lub czas zarezerwowany na pracę, która jest bardzo ważna, ale nie pilna – taka jest główna rada Lauren C. Howe, Ashley’a Whillansa i Jochena I. Mengesa.
W ten sposób będziesz mniej rozproszony, a bardziej skoncentrowany. W efekcie poczujesz się bardziej efektywnym i mniej przytłoczonym.
(Jaki wygląda rynek e-commerce w Polsce – zobacz co przyniósł najnowszy raport)
Praca zdalna z domu – eksperymentuj z czasem
5. Odzyskaj kontakt międzyludzki w dystansie społecznym
Odzyskane minuty to tylko czas na zegarku. Ważne, co z nimi zrobisz. Dlatego eksperci radzą proaktywnie planować aktywny wypoczynek po pracy.
Nie chodzi o poświęcenie dwóch godzin na codzienne spotkania towarzyskie, ale raczej o spędzenie 20 minut na spotkaniu z przyjacielem lub pójście na spacer – wskazują autorzy.
6. Eksperymentuj z zarządzaniem czasu
W sieci znajdziesz mnóstwo rad, jak dobrze zarządzać czasem i zwiększać produktywność. Niektóre są dobrym kierunkowskazem. Jednak warto sprawdzić, co działa najlepiej dla Ciebie.
Dlatego nasi eksperci radzą, żeby próbować nowych schematów zarządzania czasem.
Naukowcy przywołali własne doświadczenia z Uniwersytetu w Zurychu. Otóż wymyślili metodę „3-2-2 tygodnie”.
Na czym polega „3-2-2 tygodnie”?
To sposób, żeby zapewnić sobie dobrą równowagę. Każdego tygodnia użytkownicy spędzają:
- trzy dni pracy w biurze (żeby wykorzystać szansę na współpracę, którą oferuje biuro),
- dwa dni pracy w domu,
- dwa dni poświęcone rodzinie i przyjaciołom.
Badacze puentują swój artykuł: dzięki pracy zdalnej na całym świeci zostanie zaoszczędzonych miliardy godzin, jednak to od każdego z nas zależy, czy dobrze spędzimy ten czas.