E-dowód aplikacja – to jeden z dwóch sposobów na wykorzystanie dowodu elektronicznego do zdalnego załatwiania spraw w urzędzie.
E-dowód to dowód osobisty z warstwą elektroniczną. Jego użytkownicy mogą go wykorzystać do komunikacji z urzędami.
Elektroniczny dowód pozwala m.in. logować się do portali administracji publicznej przy użyciu bezpiecznego środka identyfikacji elektronicznej (profil osobisty) lub podpisywać elektronicznie dokumenty.
Duża wygoda, ale jak z niej skorzystać?
Spis Treści
E-dowód aplikacja
Jeśli chcesz załatwić urzędową sprawę i skorzystać z e-dowodu, musisz zaopatrzyć się w czytnik lub zainstalować aplikację.
Czytnik powinien mieć odpowiednie oprogramowanie do obsługi elektronicznych dowodów. To E-dowód menadżer oraz E-dowód podpis elektroniczny.
Aplikację należy natomiast pobrać na smartfona (z anteną NFC). Aplikację eDO App (Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A) znajdziesz w sklepach Play Google – dla Androida w wersji przynajmniej 6.0 – oraz w sklepie Apple, dla systemu iOS od wersji 13.2.
E-dowód osobisty – logowanie
Korzystanie z czytnika polega na przyłożeniu e-dowodu do urządzenia. W okienku należy następnie wpisać numer CAN widoczny na dokumencie.
Kolejnym krokiem jest podanie 4-cyfrowego kodu PIN1.
Jeśli potwierdzasz tożsamość używając aplikacji, to po jej otwarciu skanujesz kod QR/przepisujesz numer pod kodem. Potwierdzasz i wklikujesz numer CAN. Potem przykładasz dowód do telefonu, wpisujesz 4-cyfrowy kod PIN1.
E-dowód aplikacja i czytnik – podpis
Chcesz złożyć podpis na dokumencie lub wniosku do urzędu? Możesz skorzystać z e-dowodu.
Jeśli używasz czytnika, to postępujesz jak wyżej. Musisz jednak posiadać oprogramowanie do podpisu osobistego na swoim komputerze.
Po otwarciu oprogramowania do podpisu osobistego wpisujesz 6-cyfrowy kod PIN 2.
Tak jest w przypadku dokumentów. Natomiast podpisując wniosek/formularz urzędowy, używasz kodu PIN1.
W przypadku aplikacji eDO App wystarczy wybrać opcję „podpisz dokument”, podać numer CAN, przyłożyć dowód do telefonu i wpisać 6-cyfrowy kod PIN2.
E-dowód i Profil Zaufany
Dzięki dowodowi elektronicznemu możesz też potwierdzić Profil Zaufany.
Zaczynasz od odwiedzin na stronie pz.gov.pl. Wchodzisz w zakładkę „Zarejestruj się”, a następnie wybierasz e-dowód jako sposób uzyskania Profilu Zaufanego.
Potem masz do wyboru narzędzie do logowania: smartfon z aplikacją lub czytnik. Dalsze kroki przebiegają podobnie jak w przypadku np. logowania. Dodatkowo dostaniesz natomiast sms-a z kodem, który należy wpisać do czytnika lub aplikacji.