narzędzia SEO

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat pozycjonowania? Zależy Ci na tym, aby opanować podstawy SEO – np. po to, aby bardziej świadomie współpracować z agencją marketingową lub samodzielnie zadbać o dostosowanie swojej strony do wymagań Google? Przydadzą Ci się odpowiednie narzędzia SEO. Wiele z nich jest dostępnych nawet na wyciągnięcie ręki. Dowiedz się więcej.

Spis Treści

Co to są narzędzia SEO i kto powinien ich używać?

Mianem narzędzi SEO można określić różnego rodzaju usługi analityczne dostępne online na różnego rodzaju platformach. Korzystanie z nich może Ci dostarczyć danych pomocnych przy:

  • określeniu tego, jak Twoja strona www obecnie „radzi sobie”, gdy chodzi o kwestie związane z pozycjonowaniem – narzędzia do analizy stron pozwolą dowiedzieć się np. jak chętnie Twoja witryna jest odwiedzana, jak jest widoczna w odniesieniu do konkretnych fraz kluczowych oraz ile czasu użytkownicy spędzają na przeglądaniu poszczególnych zakładek,
  • analizowaniu skuteczności działań SEO podjętych przez specjalistów – jeśli będziesz wiedzieć, jak wykorzystać takie dane, łatwiej sprawdzisz samodzielnie, czy zaplanowane cele są realizowane,
  • planowaniu strategii pozycjonowania – np. podczas dobierania określonych słów kluczowych i ustalaniu tego, które z nich są dla Ciebie najważniejsze.

Z odpowiednio dobranych narzędzi SEO warto korzystać zarówno wtedy, gdy samemu podejmuje się działania związane z pozycjonowaniem, jak i kiedy powierza się je ekspertom. Są przydatne każdemu, kto chce lepiej zrozumieć, jak działa marketing internetowy – wyjaśnia ekspert agencji Fabryka Marketingu.

Jakie narzędzia SEO można wykorzystać?

Liczba narzędzi SEO, które są dostępne na rynku, zwiększa się z każdym rokiem. Dlatego osobie początkującej może być trudno znaleźć te najodpowiedniejsze. Warto też pamiętać, że wiele dobrych narzędzi analitycznych jest dostępnych jedynie dla specjalistów – w podstawowej, bezpłatnej wersji ich funkcjonalność może być ograniczona. Tymczasem dla „zwykłego użytkownika” wykupienie dostępu do tej rozszerzonej może być po prostu nieuzasadnione finansowo – zwłaszcza że może to być spory koszt.

Warto zatem zacząć od bezpłatnych rozwiązań. Te, na które można zwrócić uwagę, to m.in.:

  • Google Analytics – zupełnie bezpłatne narzędzie do analizy strony internetowej udostępniane przez największą wyszukiwarkę. Warto je wdrożyć, aby zyskać dostęp do bardzo dużego zbioru danych dotyczących ruchu w Twoim serwisie. Można połączyć to narzędzie np. z Google Search Console;
  • Google PageSpeed Insights – szybkość działania strony może znacząco wpłynąć na to, jak będzie ona oceniana przez algorytmy wyszukiwarek. Prostym sposobem na to, aby sprawdzić, czy działa wystarczająco szybko i co ją spowalnia, jest właśnie to bezpłatne narzędzi.

Można też sprawdzić np. darmowe narzędzia od Surfer SEO – takie jak wtyczka do Google Chrome zapewniająca podstawową analizę słów kluczowych czy ta pozwalająca pracować nad lepszym dostosowaniem treści do wymogów pozycjonowania.

Ciekawe rozwiązania oferują również m.in.:

  • Senuto,
  • SEMstorm – stworzenie konta jest tu bezpłatne, jednak w ramach darmowej wersji zyskujesz dostęp do bardzo ograniczonych danych,
  • Ahrefs,
  • SEMrush,
  • MySiteAuditor

… i wiele innych. Są to jednak rozwiązania płatne. Dlatego najczęściej korzystają z nich wyłącznie agencje SEO. Specjaliści potrzebują ich w bieżącej pracy, dlatego inwestują w najbardziej zaawansowane wersje oferujące pełny zakres funkcjonalności. Co równie ważne – umieją się nimi profesjonalnie posłużyć i wykorzystać uzyskane dane do stworzenia przemyślanej strategii pozycjonowania.

Podsumowując więc: jeżeli chcesz skorzystać z narzędzi SEO jako przedsiębiorca, z myślą o pozycjonowaniu swojej witryny, sięgnij po te podstawowe i darmowe. Dostarczą Ci wystarczająco dużo informacji np. aby podjąć dyskusję z agencją marketingową albo nadzorować jej pracę. Te bardziej zaawansowane przydają się przede wszystkim specjalistom. Możesz być pewien, że zostaną właściwie wykorzystane do zwiększenia widoczności Twojej strony www.