Po ponad roku lockdownów związanych z pandemią powoli nadchodzi czas na powroty do biur. Wiele firm wykorzystało ten czas na reorganizację, przemodelowanie czy nawet przenosiny swoich stanowisk. W innych dopiero rozpoczynają się stosowne prace – w miarę przybliżania się terminów powrotu do pracy. Niezależenie od sytuacji w Twoim biznesie, zapewnienie pracownikom ergonomicznego i wygodnego stanowiska pracy jest kluczowe dla ich dobrego samopoczucia, motywacji i osiąganej wydajności. Na jakie elementy warto zwrócić uwagę?
Wentylacja i klimatyzacja
Zadbanie o odpowiednią atmosferę w biurze jest bardzo ważne – i nie odnosi się to wyłącznie do relacji pomiędzy pracownikami. Jeśli w pomieszczeniach przeznaczonych do pracy będzie panowała odpowiednia temperatura, wilgotność, a samo powietrze będzie regularnie wymieniane, to przełoży się to na większą wydajność i zapał do pracy. Najłatwiejszym sposobem, by to osiągnąć, jest zakup i instalacja klimatyzatorów. Mają one ogromny wpływ na panujące w pomieszczeniu warunki – potrafią nie tylko chłodzić, ale również w miarę konieczności ogrzewać i nawet osuszać pomieszczenie. Wielu managerów przekonało się, że utrzymywanie odpowiedniej temperatury w biurach – najczęściej w przedziale 18 – 22 stopni Celsjusza – podnosi wydajność pracowników.
Fotele i krzesła biurowe
Trudno pracować w skupieniu, siedząc w niewygodnej pozycji. Szczególnie jeśli mówimy o wielogodzinnej pracy. Dlatego tak ważne jest wybranie odpowiedniego modelu krzesła lub fotelu. Jeśli dysponujesz ograniczoną przestrzenią, to zdecydowanie lepiej będzie sięgnąć po wysokiej jakości krzesła biurowe, które z reguły zajmują sporo mniej miejsca. Natomiast jeśli dysponujesz obszernym biurem, to dobrym rozwiązaniem mogą być dusze i wygodne fotele, w których spędzanie całych godzin nie będzie wyzwaniem. W sklepie MP-office znajdziesz bardzo obszerny katalog foteli oraz krzeseł biurowych, który pozwoli Ci na dopasowanie odpowiedniego egzemplarza dla każdego pracownika lub wybranie ujednoliconych, wygodnych foteli, by zachować stylistyczną spójność w biurze. Szukając optymalnego modelu, warto zwrócić uwagę na zarówno oparcie, jak i siedzisko fotela było wykonane z wysokiej jakości oddychających materiałów, ważny jest ponadto ich profil – siedzisko nie powinno w żadnym miejscu uciskać ud siedzącego, by nie blokować cyrkulacji krwi do nóg.
Biurka
Odpowiednio dobrane biurka mogą być ważnym elementem wystroju biura – jednak ważniejszą ich funkcją jest umożliwienie wygodnej i wydajnej pracy Twoim pracownikom. Bardzo ważne jest w związku z tym zwrócenie uwagi na ergonomię tworzonego w ten sposób stanowiska pracy. Ważna jest wysokość, szerokość i głębokość biurka, ale również schowki, szuflady i półki, które rzutować będą na wygodę przechowywania rzeczy. Ogromnym wyborem ergonomicznych mebli projektowanych od podstaw z myślą o pracownikach może pochwalić się firma Sedus meble – warto zapoznać się z jej katalogiem, by szukać inspiracji i ciekawych rozwiązań. Coraz więcej firm zauważa korzyści, jakie przynosi wyposażenie stanowisk pracy w biurka przeznaczone do pracy stojącej – zwykle pracownicy o wiele rzadziej uskarżają się wówczas na bóle kręgosłupa, a regularna zmiana pozycji podczas pracy sprzyja koncentracji i kondycji mięśni. Ciekawym rozwiązaniem są biurka o regulowanej wysokości, które pozwalają co jakiś czas zmieniać pozycję – ze stojącej na siedzącą – bez konieczności opuszczania stanowiska pracy.
Oświetlenie
Zagadnienia związane z oświetleniem regulują przepisy prawa pracy, jednak nie zawsze poświęcamy temu aspektowi odpowiednią uwagę. To błąd, ponieważ nieodpowiednie oświetlenie przyspiesza zmęczenie i odbija się negatywnie na wydajności pracy. Warto zadbać o to, by każde ze stanowisk biurowych miało odpowiednie źródło światła – zarówno punktowe, jak i ogólne, co pozwoli pracownikowi na dostosowanie jasności do aktualnie wykonywanych zadań. Należy także pamiętać o wpływie światła słonecznego, które jest ważne, ale z drugiej strony nie powinno oślepiać pracownika, odbijając się od ekranu urządzenia.