Prowadzenie własnej firmy to nie lada wyzwanie. Wymaga od nas nie tylko samozaparcia, ogromnej wiedzy i umiejętności, ale też pieniędzy niezbędnych na wystartowanie biznesu. W zależności od tego, w jakiej branży będziemy się specjalizować, będziemy potrzebowali innych narzędzi na start. A jak się przygotować do założenia firmy usługowej lub handlowej? Sprawdzamy.
Lokalizacja na początek
Jeśli nasz biznes będzie funkcjonował stacjonarnie, musimy oczywiście wybrać odpowiednie miejsce do jego prowadzenia. Szukając lokalu usługowego w Warszawie, zwróćmy uwagę na kilka kwestii. Po pierwsze, przeanalizujmy, czy konkretna lokalizacja będzie komfortowa dla naszych przyszłych klientów. Salon kosmetyczny, zakład fryzjerski, siłownia, apteka, warzywniak czy piekarnia z powodzeniem mogą funkcjonować zarówno w ścisłym centrum miasta, jak i na osiedlu na obrzeżach.
Jeśli nasze usługi lub towary będą skierowane głównie do seniorów, wybierzmy takie miejsce na mapie miasta, które jest gęsto zamieszkane przez osoby w tej grupie wiekowej. Doskonałym wyborem są lokale usługowe na warszawskiej Woli (link) – to miejsce, które łączy w sobie zarówno zalety wynikające z usytuowania wśród osiedli mieszkaniowych, jak i bezpośrednie sąsiedztwo centrum oraz biznesowego serca stolicy.
Budżet dla biznesu
Kolejną kwestią jest przygotowanie budżetu dla naszej firmy. Musimy w nim zawrzeć wszystkie realne i potencjalny koszty wystartowania i prowadzenia działalności. Złota zasada brzmi: zawsze zakładaj margines błędu. Warto więc uwzględnić w budżecie, że nie zmieścimy się w planie idealnym. W związku z tym zawsze przyda się bufor finansowy, który pozwoli nam w razie potrzeby zasypać deficyt środków.
Krok po kroku do własnej firmy
Potem przyjdzie czas na formalności. Jest kilka kwestii, o których musi pamiętać każda osoba planująca założenie własnej firmy. Krok po kroku są to:
- Wybór formy prawnej
- Wybór formy opodatkowania
- Wybór kodów PKD
- Wybór biura księgowego
- Rejestracja firmy
- Założenie konta bankowego i wyrobienie pieczątki
Tak, w skrócie, wyglądają kolejne etapy zakładania firmy w Polsce[1]. Warto pamiętać, że każdy z nich może nam zająć trochę czasu, więc załóżmy stosowny zapas, by nie spóźnić się z otwarciem na ważne, branżowe wydarzenia i biznesowe punkty wzrostu (Boże Narodzenie, Wielkanoc, wakacje, majówka).
Zanim zarejestrujemy firmę, powinniśmy także dokładnie zbadać grupę docelową, lokalizację, ustalić budżet i zabezpieczyć się na wypadek różnych, nieprzewidzianych wydarzeń. Prowadzenie własnego biznesu to duża odpowiedzialność i trzeba się przygotować tak na wzloty, jak i na upadki.
[1] https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/00120