rpa

Robotic Process Automation to popularna w ostatnich latach idea, której głównym celem jest usprawnienie realizowania procesów biznesowych. To z kolei pozytywnie wpływa na rentowność firmy. Choć na samym początku rozkwitu nowoczesnych rozwiązań automatyzujących organizacje z rezerwą podchodzimy do wdrażania robotów, to jednak na podstawie kilkudziesięciu wdrożeń widać, jak duże korzyści wynikają z udoskonalenia swoich procesów. Co warto wiedzieć o RPA?

Czy RPA może być zastosowane we wszystkich branżach na rynku?

Wiele osób zastanawia się, czy Robotic Process Automation może być w ogóle wykorzystane w ich branży, biorąc pod uwagę specyfikę działalności. Czy usprawnienie tego typu jest na tyle uniwersalne, że może zostać wdrożone przez firmę w każdej branży?

Jak najbardziej. RPA umożliwia automatyzację czynności, które są wykonywane w każdej firmie, bez względu na branżę czy specyfikę działania. Uzupełnianie i wystawianie faktur, tworzenie raportów, logowanie się do systemów wykorzystywanych w firmie. To tylko nieliczne przykłady tego, jak żmudna praca wykonywana wcześniej przez pracownika może zostać zautomatyzowana. 

Narzędzie klasy RPA z powodzeniem może zostać wdrożone w firmie z branży finansowej, bankowej, ubezpieczeniowej, ale też w firmie handlowej, produkcyjnej czy firmach zajmujących się spedycją, czy sprzedażą usług. 

Czy wdrożenie RPA to duża inwestycja dla firmy?

RPA jako oprogramowanie zainstalowane na urządzeniu użytkownika końcowego, nie wymaga ogromnych nakładów czasu, energii i zasobów finansowych do uruchomienia. Z pomocą firmy wdrożeniowej usprawnienie w postaci systemu klasy RPA może zostać zainicjowane w ciągu kilku dni. Firmy decydujące się na wdrożenie RPA mają coraz lepszą sytuację – wciąż wzrasta liczba firm, które zajmują się wdrożeniem usprawnień klasy RPA. Zostań deweloperem RPA: wymagania i umiejętności programistyczne oraz rozwinięte zdolności analityczne. Jak ukierunkować swój rozwój?

Oczywiście, podobnie jak do każdego innego usprawnienia, do RPA również należy się przygotować. W tym celu warto prześledzić bardzo uważnie cały proces, który jest poddawany usprawnieniu. Dzięki wykonaniu modelowania procesu, osoby odpowiedzialne za wdrożenie będą miały świadomość, na jakie aspekty robota należy zwrócić szczególną uwagę. Jeśli firma solidnie podejdzie do przygotowania wdrożenia narzędzia kasy RPA, cały proces usprawnienia będzie łatwy i przyjemny. 

Czy korzyści wynikające z wdrożenia RPA są warte zachodu wdrożenia?

Zalety związane z wdrożeniem narzędzia automatyzacji, jakim jest RPA, są niezliczone. My podejmiemy się wymienienia tych najważniejszych:

  • Elementy procesu mogą być wykonywane znacznie szybciej, co bezpośrednio wpłynie na produktywność firmy,
  • Brak zaangażowania pracowników w długie i żmudne czynności przyniesie oszczędności,
  • Robot wykonujący czynności zautomatyzowane nie popełnia błędów, co ma wpływ na jakość produktu końcowego, a więc i satysfakcję klienta.

To tylko nieliczne korzyści wynikające z wdrożenia rozwiązania klasy RPA. Zakres korzyści jest uzależniony od tego, jak dobrze firma przygotowała się do wykonania usprawnienia, a także, w jakich obszarach dane usprawnienie zostało wdrożone. 

Czy RPA wyeliminuje pracowników?

W wielu środowiskach pracowniczych panuje przekonanie, że automatyzacja jest synonimem zwolnień i redukcji zatrudnienia. Firmy, wdrażając usprawnienia w postaci robotyzacji i automatyzacji decydują się na zastąpienie pracowników technologią, która czynności zachodzące w ramach procesu zrobią szybciej, lepiej i taniej. Czy to odpowiednie podejście?

Niekoniecznie. Można stwierdzić, że automatyzacja niejako uwalnia pracowników od wykonywania żmudnych i nudnych czynności. Dzięki temu pracownik może zająć się ciekawszymi, wymagającymi wysiłku intelektualnego czynnościami, co z pewnością wpłynie na ich zaangażowanie w pracę. Żyjemy w czasach, w których roboty nie są w stanie zastąpić doświadczenia dobrze wykwalifikowanej kadry. Wartościowi pracownicy nie powinni obawiać się o swoją pracę, co więcej, wraz z erą automatyzacji mogą liczyć na znacznie ciekawsze obowiązki.  

Kiedy warto wdrożyć RPA w organizacji?

Istnieje kilka sytuacji, w których przedsiębiorstwo powinno wziąć pod uwagę inwestycję w Robotic Process Automation. Jeśli organizacja identyfikuje w swoich procesach podobieństwa, może z powodzeniem założyć, że stosowanie automatyzacji przyniesie ze sobą dużo korzyści. 

Czy procesy, które zachodzą w przedsiębiorstwie, są relatywnie proste i nie wymagają wiedzy eksperckiej? Czy jednocześnie czynności w ramach procesu są bardzo powtarzalne, jednak wciąż pracownicy ze względu na żmudność pracy popełniają błędy? Czy procesy zachodzące w firmie wykorzystują bardzo dużą ilość danych eksportowanych z różnych baz i programów? 

Jeśli chociaż jeden przypadek jest tożsamy z sytuacją naszej firmy, inwestycja w RPA będzie zasadna.