Storytelling

Jedną z najpopularniejszych i najskuteczniejszych obecnie technik reklamy jest storytelling. Przede wszystkim ta metoda opowiadania historii jest niezwykle angażująca, pobudza wyobraźnię i oddziałuje na emocje potencjalnych klientów, a tym samym wpływa na ich decyzje zakupowe oraz wybory. Jest to zupełnie inne podejście do sprzedaży, które wymaga nieco więcej wysiłku niż zamieszczenie reklamy w mediach społecznościowych lub też wyprodukowanie spotu, daje jednak niezwykłe efekty. Trzeba pamiętać również, że klienci przyzwyczaili się do tradycyjnych metod sprzedażowych i uwielbiają słuchać atrakcyjnych opowieści. Więc im opowiadaj!

  1. Czym jest storytelling?
  2. Opowieść z drugim dnem
  3. Angażując słuchaczy i czytelników

Spis Treści

Czym jest storytelling?

Lubimy historie, ponieważ są one nieodłącznym elementem naszego życia i towarzyszą ludzkości od wieków. Uczą, inspirują, są świadectwami, a także zapewniają rozrywkę. Dlatego właśnie tej magii opowiadania ulegamy niezależnie od tego, czy wierzymy w prawdziwość opowieści, czy też nie. I choć storytelling ma nieco literacki rodowód, to świetnie sprawdza się w biznesie, a także sprawia, że działania marketingowe są zdecydowanie bardziej skuteczne. Przede wszystkim buduje pozytywny wizerunek marki, a także zachęca odbiorców do pewnego rodzaju interakcji. Wiele w tej materii zależy oczywiście od wybranego sposobu narracji, ale praktyka pokazuje, że metody są bardzo skuteczne i co istotne – przyjazne, ponieważ perswazja – właściwa dla reklamy, jest tu ograniczona do minimum. Chodzi o to by zainspirować, a nie namówić.

Opowieść z drugim dnem

Sama kampania reklamowa bazująca na storytellingu musi być oczywiście bardzo dobrze przygotowana. Należy zacząć od wyboru typu narracji, ponieważ to ona musi być dostosowany do charakteru historii. Może ona na przykład bazować na przybliżeniu postaci człowieka, produktu bądź marki. To swoisty opis rozwoju, ukazanie zmian oraz pokazanie kim się teraz jest. Inny cel będzie miała opowieść, która mówi o ideach, pomysłach, a także związkach przyczynowo-skutkowych. Storytelling wg Harbingers.io to także rewelacyjny sposób, by inspirować do działania, dzielić się wizją, wywoływać emocje. Poza tym, to historia, która uczy, która jest przykładem i niezwykle ważną lekcją.

Angażując słuchaczy i czytelników

Choć storytelling jest modny i wiele się mówi o tej formie reklamy, to jednak wymaga on bardzo dużego zaangażowania. Wszak historię trzeba odpowiednio opowiedzieć, trzeba się wykazać kreatywnością, trzeba doskonale wiedzieć, co się chce powiedzieć, do kogo i po co. Sama opowieść musi inspirować. Musi stawiać odbiorcę w sytuacji refleksji i wyboru, a efektem jest właśnie sprzedaż czy też zmiana wizerunku marki na pozytywny, wiarygodny i solidny.

Opowieść powinna być zajmująca i uporządkowana. Zazwyczaj składa się z połączonych w logiczną całość faktów i odwołuje się do doświadczeń i emocji odbiorcy. To jest jak zaproszenie w intymny świat, w którym ktoś się dzieli swoją historią, swoim przeżyciem, a także swoimi refleksjami. Jak bardzo ta opowieść będzie nośna, zależy od obu stron. Może się więc okazać, że z początku storytelling nie będzie przynosił spektakularnych efektów, ponieważ ta metoda wymaga czasu, cierpliwości oraz budowania zaufania klientów do marki. Opowieść zawsze będzie bardziej angażująca niż fakty i statystyki. A pomimo tego, że żyjemy coraz szybciej i chętnie wybieramy krótkie i skondensowane komunikaty, to ulegamy magii słowa, co pokazuje wiele kampanii storytelligowych, które już wpisały się w wyobraźnię współczesnych ludzi.