Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z usługami hostingowymi, to prawdopodobnie wiele pojęć, które pojawiają się w opisie ofert, może być dla ciebie niezrozumiałych. Tymczasem wybór serwera współdzielonego wymaga pewnej wiedzy, gdyż w przeciwnym wypadku możesz trafić na propozycję, która nie spełni twoich oczekiwań. Sprawdź, co oznaczają poszczególne, często wykorzystywane w opisach terminy.
Hosting współdzielony – ważne pojęcia
W szczegółowym opisie hostingu stron internetowych od az.pl powinieneś znaleźć informacje na temat jej parametrów. Tych jest bardzo dużo, ale skupimy się na szczególnie istotnych. Oto ważne pojęcia, na które możesz trafić:
- Transfer – ten termin jest znany prawie wszystkim. Kiedy korzystasz z internetu w telefonie, to najczęściej masz do dyspozycji określoną ilość danych do wykorzystania w miesiąc, np. 10 GB. Jeśli je zużyjesz, to wtedy możesz ewentualnie korzystać z sieci za dodatkową opłatą – zapłacisz za każdy MB czy GB. Podobnie wygląda to w przypadku transferu w ramach usługi hostingowej. Ubywa go za każdym razem, kiedy ktoś odwiedzi twoją stronę, pobierze z niej pliki albo gdy kopiujesz jakieś dane na serwer. Najlepiej, aby do twojej dyspozycji była nieograniczona ilość transferu.
- Dyski SSD – tak, jak w twoim komputerze dane zapisane są w jego pamięci, tak nie inaczej jest w przypadku usług hostingowych. Owe dane mogą być zapisane na dyskach HDD, które są dosyć wolne, na szybszych – SSD albo na jeszcze wydajniejszych – SSD NVMe. To bardzo istotna kwestia, gdyż ma to wpływ na to, jak szybko witryna będzie ładować się internautom. Przy okazji pamiętaj również, że będziesz mieć ograniczoną powierzchnię do dyspozycji – nie istnieją dyski, na których można umieścić dowolną ilość danych.
- Certyfikat SSL – prawdopodobnie zauważyłeś, że niektóre strony WWW są oznaczane m.in. przez przeglądarkę Chrome jako niezabezpieczone. Jeśli nie chcesz, aby tak samo było w przypadku twojej witryny, to potrzebujesz certyfikatu SSL. Dzięki niemu połączenie pomiędzy twoim serwisem a internautą będzie szyfrowane, tzn. bezpieczne. Przekazywane dane nie będą przejęte ani zmienione, a adres twojej strony będzie się zaczynać od https:// zamiast http://.
- Instalator systemów CMS – najłatwiejszym sposobem na założenie strony i zarządzanie nią jest skorzystanie z gotowych, często dostępnych za darmo rozwiązań. Być może słyszałeś już o WordPressie? To najpopularniejszy system CMS na świecie. Jeśli twój hosting zapewnia wspomniany instalator, to wówczas możesz stworzyć serwis oparty na tym rozwiązaniu po dosłownie kilku kliknięciach myszą – bez konieczności ręcznego zakładania bazy danych czy też kopiowania plików systemu na serwer. Następnie wystarczy, że się zalogujesz do panelu administracyjnego strony i wypełnisz ją treściami.
- Baza danych – jest to zbiór informacji związanych z witryną. Dostęp do niej jest niezbędny, jeśli chcesz używać popularnych systemów CMS. Sprawdź, z ilu takich baz możesz korzystać w ramach danej oferty. Najczęściej w takich bazach są zapisane artykuły, opisy ofert, dane użytkowników i tak naprawdę niemal wszystkie informacje, które widzisz, korzystając z danego serwisu.
- Kopia bezpieczeństwa – firma hostingowa powinna dbać o backup twoich plików. Jest to niezbędne z tego względu, że dzięki temu możesz odtworzyć zawartość strony z danego dnia, np. wówczas, gdy dojdzie do ataku hakerskiego na serwis. Ważne jest to, jak często i z ilu dni powstaje taka kopia. Im częściej robiony jest backup, tym lepiej, przy czym ważne, abyś miał możliwość jego odtworzenia z przynajmniej kilku różnych dni.
- Konta na serwerze FTP – FTP (File Transfer Protocol) to najpopularniejszy protokół transferu danych. Od firmy hostingowej otrzymasz dane do logowania, dzięki którym będziesz mógł połączyć się z serwerem i skopiować na niego pliki, ale oczywiście to nie jedyny sposób na to. Możesz również założyć konta dla współpracowników, aby i oni mogli korzystać z tego serwera. Często liczba takich kont jest ograniczona.
To tylko wybrane, podstawowe pojęcia, na które trafisz w opisach ofert. W razie wątpliwości odnośnie do danej propozycji wyślij zapytanie do biura obsługi klienta. To będzie okazja do przetestowania tego, jak ono działa.