trwałe relacje z klientami

Bardzo ważnym elementem z punktu widzenia marketingu jest budowanie relacji z odbiorcą. Z pewnością zgodzisz się, że doświadczenia konsumentów związane z marką oraz jej postrzeganie mają ogromny wpływ na ogólny wizerunek firmy oraz jej zyski. Dlatego sprawdź, co zrobić, aby zbudować dobre i długotrwałe relacje ze swoimi klientami.

Spis Treści

Dlaczego warto budować relacje z klientami?

Marketing relacji przede wszystkim sprawia, że obie strony korzystają na wzajemnych powiązaniach. Klient dostaje produkt lub usługę, która spełnia jego oczekiwania, a dzięki poznaniu potrzeb klienta firma może lepiej dostosować ofertę i po prostu zarabiać więcej. Dzięki partnerskiej relacji dużo łatwiej jest zagwarantować wysokiej jakości produkty i usługi, a także przyjrzeć się elementom w strukturze funkcjonowania firmy, na które klient zwraca uwagę.

5 sposobów na budowanie dobrych relacji z klientami

#Nie bądź nachalny

Nie zbudujesz trwałej relacji na siłę. Jeżeli widzisz, że klient potrzebuje czasu, żeby podjąć decyzję – daj mu ten czas. Wysłanie ponaglającego maila czy wykonanie takiego telefonu tylko zniechęci klienta. Czasami może się również zdarzyć, że lepiej będzie pozwolić klientowi dojrzeć do współpracy i wrócić w odpowiednim momencie.

#Utrzymuj relację nawet po zakończeniu transakcji

Finalizacja transakcji nie może kończyć relacji z klientem. Dobrą praktyką jest sprawdzenie po kilku dniach, czy klient jest zadowolony, czy jest może coś, co możesz poprawić w swojej ofercie. Nie bój się pytać o opinię, klient lubi czuć, że jego zdanie ma dla Ciebie wartość.

#Pamiętaj o indywidualnym podejściu

Personalizacja komunikacji zdecydowanie pozytywnie wpływa na budowanie relacji z klientem. Nie wystarczy jednak użyć imienia w mailu czy podczas rozmowy, należy przede wszystkim wysłuchać, z jakim problemem przychodzi klient i pokazać mu, że zależy Ci na znalezieniu rozwiązania. Dzięki indywidualnemu podejściu możesz nawet odbudować nadszarpnięte zaufanie.

#Zadbaj o sprawną obsługę reklamacji

Jakość obsługi podczas zwrotów i reklamacji to kolejny aspekt, który przybliża bądź oddala firmę od klienta. Oczywiście każdej firmie zdarzają się potknięcia, ważne jednak jest to, jak rozwiązujesz kłopotliwe sytuacje. Czy przepraszasz za zaistniałą sytuację? Dziękujesz za wiadomość lub opinię? Te słowa już na wstępie potrafią załagodzić sprawę. Bardzo ważne jest również to, żeby klient nie czekał na Twoją odpowiedź. Jeżeli szybko zareagujesz oraz zaproponujesz rekompensatę, klient zapamięta, że właśnie wtedy go nie zawiodłeś i niejednokrotnie zostanie z Tobą na lata.

#Buduj zaufanie klienta do firmy

Nie można budować dobrej relacji bez zaufania. Klient musi mieć pewność, że chcemy pomóc mu zaspokoić jego potrzeby, a nie jedynie zwiększyć sprzedaż. Klient musi czuć, że zależy nam na jego satysfakcji. Dlatego należy otworzyć się na komunikację z klientem i pozwolić mu przedstawić swoje potrzeby, ale i obawy czy dylematy, a następnie zaproponować najlepsze rozwiązanie.

Obsługa klienta a marketing relacji

Nawiązywanie bliższych relacji powinno zacząć się już przy pierwszym kontakcie, polegać na zrozumieniu potrzeb klienta, a dopiero później na przedstawieniu mu oferty. Dlatego tak ważne jest mówienie językiem korzyści, aby klient wiedział, co może zyskać. Sprzedawca powinien być doradcą, który wysłucha potrzeb klienta i na ich podstawie wskaże rozwiązanie.

Marketing relacji obejmuje przede wszystkim obsługę klienta, również tę posprzedażową. Jak więc podtrzymać relację z klientem po dokonaniu przez niego zakupu lub skorzystaniu z usługi? Możesz zapytać go, czy jest zadowolony, czy produkt/usługa spełnia jego oczekiwania i czy możesz mu jeszcze pomóc. Dobrym pomysłem jest wysłanie prośby o napisanie opinii i umotywowanie jej tym, że zależy Ci na poznaniu jego zdania, ponieważ chcesz stale polepszać ofertę i zwiększać zadowolenie klientów. Ten proces warto zautomatyzować, wykorzystując kompleksowe narzędzie do zarządzania opiniamiRating Captain. Pamiętaj, że dbając o dobry kontakt z klientem, budujesz jego lojalność wobec Twojej marki.