Podpis elektroniczny w różnych wersjach

Wiele firm po wdrożeniu go u siebie zyskało nie tylko sprawniejszy przepływ informacji i przebieg procesów, ale i zaoszczędziło mnóstwo czasu i pieniędzy. O czym mowa? Chodzi oczywiście o ​​podpis elektroniczny, który w ciągu ostatnich kilku lat kilkukrotnie zyskał na znaczeniu. Obecnie e-podpis można składać w kilku formach, w zależności od rodzaju urządzenia. Przeczytaj poniższy artykuł i wybierz wersję, która najbardziej odpowiada Twoim potrzebom.

Spis Treści

Podpis elektroniczny na komputerze lub smartfonie

Jeśli najczęściej korzystasz z laptopa bądź telefonu komórkowego to podpis elektroniczny w tej formie sprawdzi się u Ciebie najlepiej. Ta opcja jest szczególnie popularna wśród przedsiębiorców, ponieważ złożenie podpisu wymaga przejścia kilku prostych etapów, a całość nie zajmuje więcej niż 5 minut. Weryfikacja wiarygodności strony jest potwierdzana jednym z wybranych sposobów, m.in.: może być to specjalny kod wysłany na naszego smartfona, skan dokumentu tożsamości, użycie funkcji weryfikacji twarzy ze zdjęcia dowodu z tą, która pokazuje się na kamerce internetowej, możliwe jest także zalogowanie się do banku. Zaletą takiego rozwiązania jest z pewnością to, iż ma ono status zgodnego z prawem (umowa zawarta poprzez stronę internetową jest tak samo ważna, jak ta zawarta w wersji papierowej). Dużym plusem jest także możliwość złożenia podpisu elektrycznego na umowie w dowolnym miejscu i czasie – zwiększają się więc możliwości zarówno samej firmy, jak i jej klientów.

Forma biometryczna – podpis elektroniczny na tablecie

formy podpisu elektronicznego

Do korzystania z biometrycznego podpisu konieczne jest posiadanie tabletu i dostęp do systemu. Za pomocą zachowanych cech biometrycznych mamy możliwość ekspresowego potwierdzenia autentyczności złożonego podpisu. Z takiej formy korzystają najczęściej przedstawiciele handlowi, przychodnie, a także przedsiębiorstwa kurierskie. Podpis elektroniczny złożony na tablecie (tak, jak za pomocą strony internetowej czy smartfona) jest równie ważny, jak ten składany na kartce papieru. W przypadku formy biometrycznej, aby umowę czy transakcję potwierdzić i pokwitować musimy fizycznie spotkać się z pracownikiem firmy, który będzie miał przy sobie tablet z dostępem do platformy.

Czym się kierować przy wyborze formy podpisu elektronicznego?

Wiesz już czym mniej więcej różnią się między sobą obie wersje takiego podpisu. Teraz należy spojrzeć na nie pod kątem Twoich potrzeb i codziennej pracy. Przykładowo, jeśli pracujesz głównie zdalnie – lepiej sprawdzi się podpis elektroniczny składany na komputerze czy smartfonie. Ta metoda pozwala na większą mobilność i jednocześnie załatwianie kluczowych spraw na odległość, bez wychodzenia z domu. Z kolei jeśli Ty lub Twoja firma często działa w terenie i ma bezpośredni kontakt z klientem – tutaj bardziej wygodnym rozwiązaniem będzie forma biometryczna. Jest ona szczególnie przydatna, gdy zatwierdzenie umowy czy transakcji musi się odbyć w danym momencie. Wtedy wystarczy podać klientowi tablet, na którym złoży podpis elektroniczny i gotowe!