Jak zamawiać płytki drukowane

Znalezienie dostawcy usług EMS, który nie tylko zapewnia najwyższą jakość, lecz także oferuje konkurencyjne ceny, jest prawdziwym wyzwaniem. Nie da się jednak poznać możliwości producenta płytek drukowanych bez przygotowania zapytania ofertowego RFQ. Co powinno zawierać zapytanie ofertowe i do kogo warto je skierować?

Wykonywanie płytek PCB to skomplikowany proces składający się z wielu etapów i wymagający ścisłej współpracy dwóch podmiotów – zamawiającego, czyli klienta oraz dostawcy usług EMS, czyli producenta. Rozpoczyna się wtedy, gdy zamawiający szuka firmy potrafiącej zrealizować jego projekt w ściśle określonym czasie, z zachowaniem najwyższej jakości, z wykorzystaniem najnowszych technologii, a jednocześnie w jak najlepszej cenie. Żeby dowiedzieć się, który producent płytek PCB spełni oczekiwania, należy przygotować zapytanie ofertowe RFQ niezbędne do przeprowadzenia wyceny. Co powinno zawierać?

Co powinno zawierać zapytanie ofertowe RFQ?

Zapytanie ofertowe – z ang. request for quotation, czyli RFQ – to dokument, w ramach którego klient prosi dostawców o stworzenie oferty, w tym wypadku na płytki PCB na zamówienie. Żeby móc uzyskać kompleksową propozycję, należy przekazać potencjalnemu producentowi najważniejsze informacje biznesowe oraz dotyczące projektu. O jakich informacjach mowa? Zapytanie ofertowe RFQ powinno zawierać ilość płytek drukowanych, które mają zostać wytworzone w określonym czasie – całkowitą ilość na projekt, prognozowane liczby na okres np. na miesiąc, kwartał lub na rok, oczekiwany zakres usług – chodzi zarówno o usługi podstawowe, czyli tworzenie płytek PCB, jak i dodatkowe takie jak montaż końcowy urządzeń, doradztwo zespołu technologów czy pokrywanie płytek zalewami lub lakierami zabezpieczającymi, a także oczekiwany termin realizacji, w tym harmonogram odbioru poszczególnych części. Oprócz tego zapytanie RFQ musi odpowiadać na pytanie, czy jest to nowy projekt – wówczas tworzy się dodatkowo płytki drukowane prototypowe i czy planowane są kolejne projekty w najbliższym czasie. Ten ostatni aspekt może mieć wpływ na cenę za całość. Nie można zapomnieć również o specyficznych wymaganiach, jeżeli takie ma obejmować produkcja płytek PCB oraz o oczekiwaniach finansowych względem przedsięwzięcia.

Trzeba przy tym pamiętać, że każdy producent oprócz wyżej wymienionych informacji może wymagać innych danych dodatkowych, bez których produkcja płytek drukowanych nie będzie możliwa, np. wypełnienia formularza dotyczącego technologii produktu – jego struktury, wymiarów, rodzaju laminatu, jego grubości, obecności frezowania, opisu elementów, soldermaski itp. Wykonywanie płytek drukowanych wymaga bowiem wszystkich tych danych, a one wpływają na ostateczną cenę.

Co powinno zawierać zapytanie ofertowe RFQ

Szukasz doświadczonego producenta, który zajmuje się wytwarzaniem płytek PCB na zamówienie? Sprawdź ofertę firmy Printor: https://printor.pl/oferta/produkcja-pcb/

Do kogo wysłać zapytanie RFQ?

Czy to znaczy, że zapytanie ofertowe RFQ powinno się wysyłać do jak największej liczby przedsiębiorstw działających w branży EMS? Nie, bo to wymaga dużo czasu i nie ma sensu. Zanim przekaże się cokolwiek producentowi płytek PCB, warto najpierw dokładnie przejrzeć informacje na temat firmy, ocenić jej doświadczenie w wybranych obszarach, możliwości technologiczne oraz zaangażowanie w różnego rodzaju projekty. Ważne jest również podejście do przekazywania informacji – np. prowadzenie bloga i profili w mediach społecznościowych, sposób kontaktu z klientem, czyli jakość obsługi, a także kompleksowość oferty. W tej ostatniej kwestii chodzi o to, żeby jedna firma była w stanie zrealizować projekt od początku do końca oraz – jeżeli zajdzie taka konieczność – świadczyć innego rodzaju usługi, które początkowo nie były brane pod uwagę.

Do kogo wysłać zapytanie RFQ

Trzeba również pamiętać, aby przed wysłaniem szczegółowych informacji dotyczących tego, jak płytka drukowana na zamówienie ma wyglądać, podpisać z potencjalnym dostawcą umowę o zachowaniu poufności, czyli umowę NDA. Tylko ten dokument da nam pewność, że przekazywane dane nie będą wykorzystane do niczego innego poza przygotowaniem oferty.