Działalność gospodarcza – nigdy wcześniej nie było tak łatwo jej założyć. Podpowiadamy, jak zacząć i czego powinieneś dopilnować otwierając jednoosobową firmę.
Chodzenie od okienka do okienka w urzędzie z plikiem wniosków w garści to już przeszłość. Teraz założysz własną firmą nie wstając od biurka.
Nadal możesz, jeśli chcesz, wypełnić ręcznie papierowy wniosek. Jednak założenie działalności gospodarczej online jest o wiele łatwiejsze i szybsze.
Spis Treści
Działalność gospodarcza – jak szybką ją otworzyć
Chcesz prowadzić działalność gospodarczą? Musisz ją zarejestrować czyli wypełnić formularz CEIDG-1.
Formularz wypełnisz online, osobiście w urzędzie gminy lub miasta lub korzystając z pomocy pełnomocnika.
Pamiętaj, że własną działalność gospodarczą rejestrujesz bezpłatnie!

Własna działalność gospodarcza – założenie przez internet
Zacznijmy od najłatwiejszego scenariusza. To naturalnie założenie firmy przez internet.
Uwaga! Do rejestracji działalności online potrzebujesz Profilu Zaufanego. To żaden problem, bo możesz go mieć praktycznie od ręki np. za pośrednictwem swojej bankowości internetowej lub na rządowej witrynie pz.gov.pl.
Przejdźmy do rejestracji.
Wejdź na stronę Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (prod.ceidg.gov.pl). Załóż konto lub zaloguj się i zacznij wypełniać wniosek CEIDG-1.
Wszystko pójdzie szybciej jeśli wcześniej przygotujesz kluczowe informacje. Przy zakładaniu firmy podasz m.in.:
- swój numer PESEL,
- adres zamieszkania lub/i adresy związane z prowadzeniem firmy,
- nazwę firmy (zawsze musi zawierać twoje imię i nazwisko),
- datę rozpoczęcia działalności (może być wcześniejsza lub późniejsza),
- wiesz jaki kod lub kody związane są z działalności, którą zamierzasz prowadzić,
- wybraną formę opłacania podatku dochodowego od osób fizycznych,
- informacje dotyczące ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych (pamiętaj, że na początkującym przedsiębiorcom przysługują ulgi w ZUS),
- zdecydowałeś kto poprowadzi księgowość twojej firmy jednoosobowej (biuro rachunkowe, księgowy lub samodzielnie).
Po uzupełnieniu wszystkich wymaganych rubryk podpisujesz dokument – wystarczy kliknąć przycisk „podpisz i wyślij wniosek”. Na swoją skrzynkę e-mail dostaniesz dowód złożenia wniosku czyli Urzędowe Poświadczenie Odbioru.
Zalety założenia jednoosobowej działalności online:
- nie tracisz czasu na wizyty w urzędzie,
- system sam wyłapie podstawowe błędy, np. jeśli wpiszesz zły PESEL,
- przed wysłaniem wniosku dostaniesz informację o pominiętych polach, które należy uzupełnić.
Podczas zakładania firmy możesz mieć pytania lub wątpliwości. Dlatego pomoże ci konsultant z Centrum Pomocy CEIDG. Wystarczy, że zadzwonisz pod tel. 801 055 088 lub 22 765 67 32 i wspólnie wypełnicie dokument.

Co po zarejestrowaniu firmy
Wysłałeś wniosek? Świetnie. Nie musisz informować innych urzędów o założonej działalności gospodarczej. System zrobi wszystko za ciebie. Jeśli nie wypełniłeś rubryki dotyczącej ubezpieczeń w ZUS, to masz na to 7 dni.
Po rejestracji działalności gospodarczej niektóre osoby powinny dopełnić innych obowiązków.
Dotyczy to przedsiębiorców, którzy np. chcą lub muszą rejestrować się do VAT (nie zapłacisz tego podatku jeśli sprzedaż nie przekroczy limitu 200 tys. zł rocznie lub handlujesz towarami zwolnionymi z VAT).
Niektóre osoby będą musiał też korzystać z kasy fiskalnej czy też dokonać wpisu do rejestru działalności regulowanej lub postarać się o koncesję czy zezwolenie.
Jednoosobowa działalność gospodarcza – inne sposoby założenia
Nie chcesz rejestrować działalności gospodarczej online? Możesz przespacerować się do swojego urzędu miasta lub gminy i tam wypełnić papierowy wniosek.
Jest też pośrednie rozwiązanie.
Wypełniasz formularz CEIDG-1 w internecie, ale nie zakładasz konta w CEIDG ani nie używasz Profilu Zaufanego czy Podpisu Kwalifikowanego.
Po wypełnieniu dokumentu zobaczysz na monitorze kod. Spisz go i pokaż w urzędzie. Urzędnik wydrukuje twój wniosek, a ty go podpiszesz. To wszystko. Na stawienie się w urzędzie masz 7 dni.
Jest jeszcze jedna opcja – złożenie wniosku rejestrowego przez pełnomocnika. Wybrana przez ciebie osoba niesie wypełniony wniosek do urzędu i podpisuje go przy urzędniku. Wcześniej musi pokazać twoje pełnomocnictwo. Wystarczy, że napisze je odręcznie, musi być tez podpisane. W szczególnych przypadkach urzędnik ma prawo zażądać pełnomocnictwa notarialnego.