Zakupy w sieci. Wiele osób nadal ich nie robi. Dlaczego? Odpowiedź przynosi raport na temat rynku e-commerce w Polsce.
Wydaje się, że wszyscy robią zakupy online. Szczególnie, kiedy epidemia COVID-19 ograniczyła możliwości kupowania w sklepach stacjonarnych.
Tymczasem okazuje się, że 27 proc. internautów nie zrobiło nigdy zakupów w internecie (to mniej niż w poprzednich badaniach). Takie informacje przynosi raport „E-commerce w Polsce” przygotowany przez firmę Gemius.
Spójrzmy co tak wielu osób odstręcza od handlu w internecie. Jeśli planujesz działać na rynku e-commerce będziesz wiedział, na co zwrócić uwagę.
Spis Treści
Zakupy w sieci w Polsce – co odstrasza od e-sklepów
Oto kluczowe powody zgłoszone przez osoby uczestniczące w badaniach:
- 43 proc. – chęć obejrzenia produktu przed zakupem,
- 29 proc. – przyzwyczajenie do tradycyjnych kanałów sprzedaży,
- 23 proc. – zbyt wysokie koszty dostawy.
Kobiety częściej wskazują na zbyt wysokie koszty dostawy oraz obawy związane z gwarancją jako przyczynę niekupowania online.
Z raportu wynika, że najbardziej przyzwyczajone do tradycyjnych zakupów są osoby po 50 roku życia. Natomiast najmłodsi internauci (15-24 lat) lubią wcześniej zobaczyć lub wziąć do rąk przedmiot, który chcą kupić (podobnie ludzie z wyższym wykształceniem).
Zakupy w sieci – co przekona do handlu w internecie
Co może przekonać sceptyków do kupowania w sklepach www?
Najczęstsza odpowiedź to kwestie finansowe: niższe koszty produktów i dostawy. Kolejna kwestia to bezpieczeństwo płatności i szybsza dostawa.
Najmłodsi respondenci częściej deklarują, że do zakupów online mogłyby zmotywować ich kody rabatowe i szerszy asortyment dostępnych produktów.
Po zmianie zdania, sceptycy najchętniej sięgnęliby po odzież, sprzęt RTV / AGD,
obuwie, telefony, kosmetyki, perfumy, odzież sportową oraz meble i elementy wyposażenia wnętrz.
Kobiety częściej deklarują gotowość zakupu online produktów z takich kategorii, jak odzież, kosmetyki i perfumy, artykuły dziecięce i biżuteria.
Mężczyźni zaś częściej wskazują na sprzęt i gry komputerowe oraz multimedia.
Raport „E-commerce w Polsce” przygotowała firma Gemius we współpracy z Izbą Gospodarki Elektronicznej. Prezentowane w raporcie badanie zostało zrealizowane w formie ankiety elektronicznej z wykorzystaniem techniki CAWI (ang. computer-assisted web interview) na reprezentatywnej próbie ponad 1544 internautów, mających co najmniej 15 lat. Dane zbierano od 23 do 30 marca 2020 roku.