Marketing w internecie – poznaj jego fundamenty i zasady funkcjonowania. Oto nasz przewodnik, który przyda się przedsiębiorcom, którzy nie znają się na marketingu online.
Wyróżnij się lub zgiń – tak można zmienić słynne hasło żołnierzy z Legii Cudzoziemskiej. Świetnie pasuje do robienia interesów na rynku e-commerce w Polsce.
W sieci działa tyle stron i serwisów, że skuteczny marketing w internecie to podstawa. Potencjalni klienci muszą się przecież dowiedzieć, że istniejesz i masz dla nich ofertę.
Jeśli chcesz znaczących i trwałych wyników, to najlepiej współpracować z profesjonalistami. Na rynku znajdzie sporo dobrych agencji marketingowych czy też agencji specjalizujących się w pozycjonowaniu stron (sprawdź, jak wybrać agencję SEO) lub content marketingu.
Ten przewodnik pomoże ci zrozumieć zasady marketingu w internecie. Będziesz miał podstawowa wiedzę siadając do rozmów z ekspertami.
Spis Treści
Marketing w internecie
Na początek jeden wzór i trzy skróty. Bez obaw, to nie będzie zaawansowana matematyka.
Marketing w internecie można sprowadzić do równania:
SEO + PPC = SEM
Co to znaczy i co jest po obu stronach znaku równości. Już wyjaśniamy:
- SEO – Search Engine Optimization czyli optymalizacja strony pod kontem wyszukiwarek internetowych (bezpłatnych wyników),
- PPR – to Pay Per Click czyli sposób rozliczenia za płatną reklamę w sieci,
- SEM – Search Engine Marketing. Taką nazwę noszą wszystkie działania marketingowe prowadzone w wyszukiwarkach.
Mówiąc po ludzku, marketing w internecie sprowadza się do wykorzystania narzędzi bezpłatnych (czyli SEO) oraz narzędzi płatnych (czyli reklam, najczęściej w ramach Google Ads).
Marketing w internecie – optymalizacja strony
Profesjonalna agencja zacznie optymalizację od audytu SEO. Sprawdzi w jakiej formie jest twoja witryna. Przyjrzy się jej strukturze oraz zawartości i doborowi słów kluczowych.
Wyniki audytu SEO zawarte są w raporcie wraz ze wskazówkami i rekomendacjami działania.
Raport będzie również drogowskazem, co należy poprawić lub zmienić.
Optymalizacja strony prowadzi do takiego dostosowania witryny, żeby linki do niej pojawiały się na pierwszych stronach wyników wyszukiwania Google. W tym wypadku mówimy o bezpłatnych wynikach (do reklam przejdziemy za chwilę).
Strona po optymalizacji będzie responsywna (dopasuje się do rozmiarów różnych wyświetlaczy), z wartościową treścią i dobrym zapleczem linków.
Marketing w internecie – PPR i Google Ads
W świecie internetowych wyszukiwarek to Google rozdaje karty. Dlatego jeśli zdecydujesz się na reklamę w sieci, to prawdopodobnie skorzystasz z oferty Google Ads.
Google Ads to inaczej mówiąc linki sponsorowane.
Płatne linki ulokowane są w wyznaczonych do tego miejscach, np. na górze strony, nad organicznymi (bezpłatnymi) wynikami wyszukiwania. Powiązane są ze słowami kluczowymi. Np. zależy ci na frazie „czujniki parkowania”. Jeśli wykupisz reklamę, to internauta po wpisaniu w Google takiego hasła zobaczy odnośniki prowadzące do twojego sklepu.
Najważniejszy jest model rozliczenia czyli PPR. Nie wykładasz pieniędzy z góry. Płacisz wyszukiwarce dopiero po tym, jak użytkownik kliknie w twój link reklamowy.
Wielu ekspertów radzi łączyć działania nakierowane na organiczne wyniki wyszukiwania i kampanię Google Ads.
SEO zapewnia długotrwałe efekty czy bezpłatne miejsce w wynikach wyszukiwania. Jednak przebicie się na pierwszą stronę zajmuje sporo czasu, nawet kilka miesięcy.
Natomiast Google Ads daje natychmiastowy efekt, choć musisz za niego zapłacić. Minusem jest, że płatne linki nie przekładają się na organiczne wyniki wyszukiwania. To znaczy, że po zakończeniu kampanii skończą się jej efekty.
Część zadań w ramach marketingu w internecie możesz próbować wykonać sam. Być może najłatwiej będzie przygotować wartościowe treści o ile masz do tego smykałkę. Na pewno znajdziesz agencję, która pomoże ci na każdy etapie Search Engine Marketing.